Jak donoszą branżowe źródła, już wschodnie spółki przygotowują już kilka statków, które mają transportować ropę z Rosji do Indii.
Choć Indie nie były dotychczas znaczącym nabywcą rosyjskiej ropy, masowe wycofywanie się Zachodu z handlu z Moskwą może to zmienić. Indyjski Oil Corp ogłosił duży przetarg na zakup 3 milionów ton ropy, a równolegle do tego kilka statków jest przygotowywanych, by zająć się transportami do Azji.
Jak wylicza portal TradeWinds, duże tankowce, które mają zagospodarować dostawy ropy z Uralu, są już niemal w gotowości. I tak chińska spółka Unipec wynajęła od Vitol tankowiec Nissos Rhenia o nośności 318 700 ton – jednostka ma przejąć rosyjską ropę przeładowywaną u wybrzeży Danii i przewieźć ją na wschód. Landbridge Prosperity oraz Pertamina Pride, tankowce o nośności powyżej 300 tys. ton, oba należące do Trafigury, mają z kolei obsługiwać ropę z Uralu. Podobnie rzecz ma się ze statkiem Svet o nośności 315 tys. ton, wynajętym przez rosyjski Sovcomflot należącej do Lukoil spółce handlowej Litasco. Portal podaje, że te cztery tankowce VLCC, które mają dostarczać ropę na wschód, to już dwa razy więcej niż zazwyczaj w ciągu miesiąca.
Z handlu ropą z Rosją w reakcji na inwazję na Ukrainę rezygnują już Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, prawdopodobnie na podobny krok – lub ograniczenie handlu – zdecyduje się część krajów europejskich. Niemniej jednak wielu odbiorców surowca w Europie, Ameryce Północnej i Australii już na własną rękę zrezygnowało z zakupu jej w Rosji. Tym samym z zaopatrywania się w surowce w Moskwie wycofała się większość największych koncernów energetycznych.
Fot. Depositphotos
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy