• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Rządowa pomoc dla stoczni Meyer Werft czeka na ostatnie zgody

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rządowa pomoc dla stoczni Meyer Werft czeka na ostatnie zgody

Partnerzy portalu

Wycieczkowiec Norwegian Gateway w stoczni Meyer Werft w Papenburgu, fot. Meyer Werft

Niemiecka stocznia Meyer Werft, specjalizująca się w budowie luksusowych wycieczkowców, która ostatnio popadła w problemy finansowe, najpewniej otrzyma pomoc od rządu federalnego Niemiec oraz Dolnej Saksonii. Potrzebne są tylko ostatnie zgody.

Niemiecki rząd potwierdził plan ratunkowy dla stoczni Meyer Werft. 80% udziałów w spółce zmieni właścicieli.

40% udziałów w Meyer Werft za kwotę około 200 mln euro przejmie rząd federalny Niemiec. Kolejne 40% stanie się własnością rządu Dolnej Saksonii. Trwają także rozmowy o pożyczkach, których suma ma wynieść 2,6 mld euro. 80% wartości tych kredytów mają pokryć rząd i Dolna Saksonia, banki muszą przejąć pozostałe 20% na własne ryzyko. Według szacunków, dziura budżetowa w Meyer Werft wynosi obecnie około 2,7 mld euro.

Plan nie wejdzie w życie jednak bez uzyskania niezbędnych zgód: wciąż brakuje zatwierdzenia umowy ze strony Bundestagu i Komisji Europejskiej.

Problemy finansowe stoczni nie wynikają z braku zamówień. Meyer Werft, specjalizująca się w budowie wycieczkowców, informowała już wcześniej, że ma portfel zamówień zapełniony do 2028 roku, a niedawno podpisała jeszcze umowę na kolejne cztery jednostki dla Disney Cruise Line (co oznacza, że wybuduje ich łącznie osiem). Budżet firmy został jednak mocno nadszarpnięty w czasie pandemii, kiedy zainteresowanie nowymi budowami chwilowo spadło, za to wzrosły koszty pracy i materiałów. Tymczasem 80% budowy finansowane jest przez samą stocznię, a pokrywane przez odbiorcę końcowego dopiero post factum, po odebraniu statku. To oznacza, że producenci muszą mieć odpowiedni zapas środków, by w ogóle przyjąć umowę do realizacji.

Według niemieckich źródeł Meyer Werft musi zorganizować około 2,3 mld euro kapitału obrotowego i 400 mln euro kapitału własnego na pokrycie strat i kosztów restrukturyzacji. Jak informowaliśmy wcześniej, plan, który miał pomóc w zbilansowaniu budżetu uwzględniał znaczną redukcję zatrudnienia. Z zakładu w Papenburgu zwolnionych miało być ok. 440 osób, po rozmowach ze związkiem zawodowym zmniejszono tę liczbę do 340. Ma to jednak nastąpić dopiero po kwietniu 2025 roku. To właśnie informacje o potencjalnych zwolnieniach dużej ilości pracowników zaktywizowały władze federalne oraz landu do opracowania planu pomocy stoczni.

W zeszłym miesiącu stocznię odwiedzili kanclerz Olaf Scholz i premier Dolnej Saksonii Stephan Weil. Rozmawiali o problemach stoczni z jej CEO Berndem Eikensem oraz ekspertem ds. restrukturyzacji zatrudnionym przez firmę, Ralfem Schmitzem. Komunikat spółki dodaje, że „gotowość wsparcia firmy została dostrzeżona przez zarząd i rodzinę właścicieli”.

Meyer Werft jest ważny dla niemieckiej gospodarki nie tylko ze względu na wielkość zatrudnienia i wagę dla przemysłu stoczniowego. Firma jest też zaangażowana w proces dekarbonizacji niemieckiej gospodarki. Jest częścią łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej – bierze udział w budowie trafostacji na potrzeby farm wiatrowych.

Partnerzy portalu

NAVIRETECH_strona_glowna_P4

Dziękujemy za wysłane grafiki.