Ostatnie tygodnie to ciężkie warunki na rynku przewozów masowych, ale na szczęście z niewielką tendencją wzrostową, która być może nadal będzie kontynuowana. Liczą na to oczywiście przewoźnicy. Na rynkach przewozów ropy naftowej i produktów pochodnych panowała z kolei bardzo zróżnicowana sytuacja. Przewozy surowej ropy naftowej generowały głównie straty, natomiast wzrosty obserwowano w tzw. segmencie „clean”. Pomimo takich bardzo mieszanych danych wśród przewoźników panowały umiarkowanie pozytywne nastroje, co objawiało się w prowadzonych inwestycjach tonażowych.
O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
Ostatnie tygodnie to nieznaczne wzmocnienie pozytywnych trendów w przewozach masowych. Szczególnie było to widoczne w transportach realizowanych za pomocą mniejszych jednostek, ale nie tylko. Wzrosty notował również rynek Capesize, ale też Supramax. Sporo zafrachtowań generował zarówno basen Oceanu Atlantyckiego, jak i Pacyfiku.
Według notowań indykatora Baltic Dry Index w drugiej połowie maja
parametry rynków czarterów określonego koszyka jednostek masowych spadał
z poziomu około 1 600 punktów w okolicach 10 maja do około 900 punktów
na koniec tego miesiąca. Odbicie nastąpiło na początku czerwca, ale jak
na razie tylko do poziomu 1 000 punktów.
Ostatnie
tygodnie to różnorodna sytuacja na rynkach przewozu surowej ropy
naftowej. Stawki frachtowe dla największych jednostek VLCC (ang. Very
Large Crude Carriers) spadały na większości szlaków. Stawki na trasach z
Bliskiego Wschodu na Daleki Wschód spadły przykładowo o około 27%.
Z kolei stawki dla jednostek klasy Suezmax na trasie z Zatoki
Meksykańskiej do Europy potrafiły wzrastać nawet o około 30%. Z kolei
stawki na rynku spot dla jednostek klasy Aframax, pływających z Zatoki
Meksykańskiej na wschodnie wybrzeże USA osiągnęły wzrosty nawet po około
121%.
Na rynkach „clean”, a więc w przewozach produktów pochodnych z produkcji ropy naftowej, na przykład paliw, odnotowywano spadki frachtów niemal na wszystkich kierunkach. Sięgały od kilku do nawet 30-40% w skali miesiąc do miesiąca.
fot. Depositphotos
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej