Kolejne tygodnie roku odznaczyły się zmiennymi wartościami rynków frachtowych i czarterowych w segmentach drobnicowców wielozadaniowych oraz kontenerowców. Niemniej jednak w przewozach kontenerowych okres oceniano jako w miarę stabilny. Pewną stabilizację obserwowano również na rynku przewozów ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. Sytuacja geopolityczna nadal pozostaje niepewna. Globalna gospodarka boryka się natomiast z wieloma problemami. Poziom konsumpcji a co za tym idzie również potrzebnych inwestycji nie jest bardzo intensywny w skali globalne, ale raczej stabilny. Wśród nich wyróżnia się jednak branża energetyczna, szczególnie jeśli chodzi o część związaną z transformacją energetyczną. Perspektywy analityków na cały 2024 rok pozostają pozytywne dla całości światowej gospodarki, w tym dla handlu międzynarodowego.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku frachtowego i czarterowego segmentów kontenerowego oraz jednostek wielozadaniowych. Bazując na głębokiej analizie danych oceniamy również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.
Okres stabilizacji obserwowano na rynkach związanych tzw. jednostkami multipurpose, czyli jednostkami wielozadaniowymi, służącymi do przewozów ładunków ciężkich, ponadgabarytowych oraz drobnicy i ładunków półmasowych. Jeden z ważniejszych indykatorów tego rynku, tj. Drewry Multipurpose Time Charter Index na przestrzeni ostatnich tygodni lipca wzrósł nieznacznie do poziomu 9.165 USD. Oznacza to, że rynek w trakcie sezonu wakacyjnego ustabilizował się dla mniejszych jednostek tego segmentu i wzrósł dla większych.
Źródło: Drewry
Analitycy rynku przewidują dalsze wzrosty w kolejnych tygodniach. Będą to jednak raczej wzrosty niewielkie, ciążące raczej ku stagnacji poziomów frachtów i stawek czarterowych niż do intensywnego wzrostu.
Po intensywnych wzrostach indeksu World Container Index od tygodnia 18 na początku lipca nastąpił nieznaczny spadek. Indeks spadł bowiem o 2 % do poziomu USD 5.806,00. World Container Index, to indykator obrazujący średni poziom stawek frachtowych dla kontenera 40 – to stopowego na wybranych najważniejszych światowych trasach. W ostatnich tygodniach wzrosty notowały przewozy atlantyckie, np. Nowy Jork – Rotterdam (+ 4 %). Również szlaki z USA do Chin wykazywały się drobnymi wzrostami (+ 1 %), ale już relacja odwrotna z Chin do USA notowała spadki (nawet – 5 %). Podobnie jak przewozy Chiny - Europa
Źródło: Drewry
Poziom indeksu jest o około 44 % niższy w porównaniu do szczytu osiągniętego podczas pandemii. Nadal jednak obserwowane poziomy rynków są wyższe niż te, które obserwowane były rok temu. Kryzys Morza Czerwonego znacznie podbija stawkę. Niemniej jednak rynek boryka się niedomaganiem globalnej gospodarki. Jej jeden z ważniejszych motorów, a więc gospodarka chińska wypadła słabiej niż oczekiwali tego analitycy gospodarki.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
Wakacyjne spowolnienie? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25 – 29.2024)
I połowa 2024 roku ze wzrostami przeładunków w polskich portach
Z powodu ataków Huti Moskwa wysyła węgiel do Azji przez Ocean Arktyczny
Ekspert MSC Poland o tym, jak elektroniczny konosament zmienia branżę transportu morskiego
Maersk kontynuuje plan odnowienia floty w myśl dekarbonizacji żeglugi
Sezon wycieczkowców w Porcie Gdańsk na półmetku