W kolejnych tygodniach roku rynek odznacza się kontynuacją wzrostów stawek frachtowych i czarterowych obserwowanych w różnych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej wzrosty są naprawdę duże. Na rynku spekuluje się, że taki obrót sprawy może w pewnym okresie czasu doprowadzić do załamania się rynku transportu kontenerowego.
RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH
Nieustanne, stopniowe wzrosty frachtów i czarterów notuje się w segmencie jednostek wielozadaniowych wszystkich wielkości, w tym mniejszych jednostek żeglugi bliskiego zasięgu (ang. coasters). Dla jednostek większych tonażowo wzrosty były ostatnio na poziomie 10%, natomiast dla mniejszych około 2%.
Średnia stawki czarterowej z indeksu Drewry dla miesiąca czerwca wyniosła USD 8,934. Notowany w czerwcu wzrost liczony miesiąc do miesiąca wyniósł 7,1 % i był większy niż dla poprzedniego porównania miesięcy, gdzie odnotowano 4,3%.
Analitycy twierdzą, iż trend zostanie utrzymany również w trzecim kwartale roku. W samym lipcu wzrost indeksu Drewry oszacowany jest na 5,2 %, co będzie miało odzwierciedlenie w poziomie średniej stawki czarterowej USD 9,400 na dzień.
Źródło: Drewry Multipurpose Index
Z kolei w innym indeksie branżowym, tj. Toepfer’s Multipurpose Shipping Index (TMI) średni poziom stawek czarterowych dla badanych jednostek o nośności 12,500 DWT czarterowanych na okresy 6 i 12 miesięczne wyniósł na początku lipca USD 11,225.
RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH
Spotowe stawki czarterowe dla kontenerowców nadal mocno wzrastają. Centrum aktywności czarterowej tonażu kontenerowego jest obecnie w rejonie Pacyfiku. Niemniej jednak również w rejonie Atlantyku odnotowuje się taką aktywność a stawki czarterowe też biją rekordy. Szczególnie jest to widoczne dla tonażu o pojemności od 2,000 – 3,000 TEU, ale również dla największych jednostek powyżej 6 tys. TEU.
Wzrosty indeksów czarterowych dla tonażu kontenerowego z tygodnia na tydzień zmieniają się o kilka procent. W okresie 3 miesięcznym na ten moment dla wszystkich kategorii i wielkości tonażu kontenerowego zmiany sięgają od 50 do nawet 70%.
Rosną także stawki frachtowe za przewóz kontenerów. Średni koszt przewozu kontenera 40 – to stopowego z USA do Chin zbliżył się do poziomu USD 10,000. W tygodniu 28 wzrost stawek frachtowych w porównaniu do tygodnia 27 sięgnął 5%, natomiast wzrost stawek w odniesieniu rok do roku wynosi aż 333 %. Z kolei średnie stawki za przewóz kontenera 40-to stopowego na wzorcowej trasie z Szanghaju do Rotterdamu już przekroczyły poziom USD 10 tys. i w ostatnich tygodniach osiągnęły według firmy analitycznej Drewry poziom około 12,800 USD. Jest to z kolei wzrost prawie o 600% niż jeszcze rok wcześniej.
Ze względu na pobudzenie rynków po pierwszych falach pandemii i spowodowanego nimi zastojami gospodarczymi, ciągle wyraźnie brakuje szybko dostępnych kontenerów. Analitycy rynku przewidują w najbliższych tygodniach pogłębianie się obecnej sytuacji.
RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH i RO-RO
• Rynek promowy i ro-ro
Dalsze wzrosty przewozów frachtowych obserwowano również na europejskim rynku przewozów promowych i ro-ro. Ilość przewożonych ładunków jak i pasażerów wzrastały w bardzo wielu przypadkach. Dodatnia dynamika na przestrzeni ostatnich tygodni, ale również i miesięcy sięgała od kilku do kilkudziesięciu procent. Wzrosty były odnotowywane zarówno na Bałtyku jak i Morzu Północnym oraz Śródziemnym.
Przykładowo dodatnie wyniki w ilości przewożonego ładunku notowano na trasach z i do Niderlandów oraz Wielkiej Brytanii. Wzrosty wynosiły od 8% do nawet 20%. Były jednakże również trasy o ujemnych wynikach jak na przykład połączenia z Irlandią, czy też pomiędzy Danią i Szwecją.
Na rynku pojawiają się też nowe połączenia. Od sierpnia operator Hansa Destination za pomocą jednej jednostki otwiera nową linię z Nynäshamn (Szwecja) do Rostocku (Niemcy). Cześć z rejsów będzie również zawijało do Visby.
• Rynek wycieczkowców
O wiele lepsza sytuacja niż jeszcze kilka tygodni temu jest w segmencie statków wycieczkowych i turystycznych podróży morskich. Ta sytuacja jest bez porównania lepsza do stanu rynku sprzed roku. Na finalne wyniki tegorocznego sezonu przyjdzie jednak jeszcze poczekać.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”