Komisja Europejska planuje włączyć transport morski do największego na świecie rynku emisji dwutlenku węgla i stworzyć sąsiadujący z nim program handlu uprawnieniami do emisji ciepła i transportu drogowego.
Organ wykonawczy UE opracowuje obecnie największą dotychczas reformę systemu handlu uprawnieniami do emisji, aby dostosować go do bardziej rygorystycznych celów klimatycznych na 2030 rok. Komisja chce wprowadzić okres stopniowy dla firm żeglugowych w systemie handlu między 2023 i 2025 rokiem, wymagające pełnej zgodności z limitami zanieczyszczeń od 2026 roku.
– Rozszerzenie EU ETS na transport morski dotyczy emisji z rejsów wpływających do Europy i emisji z zacumowania w porcie UE – czytamy w dokumencie, który ma zostać opublikowany 14 lipca.
Nowy program handlu uprawnieniami do emisji dla budynków i transportu drogowego zostałby ustanowiony od 2025 roku. Komisja stosuje politykę niekomentowania projektów aktów ustawodawczych. Propozycja może jeszcze ulec zmianie przed przyjęciem.
– W pierwszym roku podmioty regulowane będą zobowiązane do posiadania pozwolenia na emisję gazów cieplarnianych i raportowania swoich emisji za lata 2024 i 2025 – wynika z projektu.
– Wydawanie uprawnień i obowiązków zgodności dla tych podmiotów będzie obowiązywać dopiero od 2026 roku, co pozwoli na rozpoczęcie funkcjonowania nowego systemu w sposób uporządkowany i sprawny – czytamy dalej w projekcie.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”