RWE, deweloper pracujący nad projektem farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II, po raz czwarty spotkał się z przedstawicielami polskich firm, które chcą być częścią łańcucha dostaw. Tym razem rozmowy dotyczyły morskiej stacji transformatorowej i odbyły się z udziałem generalnego wykonawcy – francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique.
W czwartek 23 czerwca w sale konferencyjne hotelu Mercure Gdańsk
Stare Miasto zapełniły się. Ku zadowoleniu RWE i Chantiers de
l'Atlantique na czwartym spotkaniu z cyklu dialogów z dostawcami usługi i
komponentów dla morskich farm wiatrowych stawiło się duże grono
reprezentantów zainteresowanych firm. Tym razem omawiano potrzeby i
możliwości uczestnictwa w łańcuchu dostaw dla budowy morskiej stacji
transformatorowej, będącej częścią projektu morskiej farmy wiatrowej
F.E.W. Baltic II. Generalnym wykonawcą stacji jest znana w Polsce
francuska stocznia Chantiers de l'Atlantique, która od lat współpracuje z
niektórymi podwykonawcami znad Wisły. Zgodnie z planem, stacja ma
zostać zainstalowana na morzu w 2025 roku, a rok później farma wiatrowa F.E.W. Baltic
II ma rozpocząć produkcję energii elektrycznej.
Podczas
wystąpień reprezentantów RWE i Chantiers de l'Atlantique omówione
zostały m.in. sposób budowania łańcucha dostaw dla stacji, harmonogram
kontraktu, szczegółowe wymagania techniczne i formalne, łącznie z
procedurą przetargową i mechanizm kontraktacji dostaw oraz finalizacji
umów.
– Kontynuujemy przyjętą strategię, która jest zgodna z
naszą misją budowania silnego łańcucha dostaw między polskimi
dostawcami. Stąd też spotykamy się tym razem omawiając możliwy łańcuch
dostaw dla morskiej stacji elektroenergetycznej. Jest z nami
generalny wykonawca, francuska stocznia Chantiers de l'Atlantique, która
w aktywny sposób będzie poszukiwała poprzez match making potencjalnych
polskich wykonawców, zarówno konstrukcji stalowej, jak i pakietu
elektrycznego czy udźwigowienia. Spotykamy się tutaj w Gdańsku mając na
uwadze otwarty dialog oraz możliwość nawiązania współpracy – mówił Robert Grzegorowski, Senior Project Manager F.E.W. Baltic II.
Jak
podkreśla Boris Carlier, External Fabrication Manager w Chantiers de
l'Atlantique, stocznia poszukuje w Polsce w pierwszej kolejności
wykonawców kompletnego elementu przejściowego stacji wraz z pokładem, a
także dużej części górnego bloku konstrukcji. Jednak spotkania z
polskimi firmami zainteresowanymi udziałem w rynku offshore dają
Chantiers de l'Atlantique większe pole manewru nie tylko przy tej
inwestycji. Nawiązanie kontaktów biznesowych może otworzyć drogę do
innych projektów, w których uczestniczy stocznia, zarówno
offshore'owych, jak i przy budowie statków.
– Kiedy budujemy
podstacje na rynek francuski czy europejski potrzebujemy kolejnych
partnerów, którzy pomogą nam zwiększyć nasze możliwości, byśmy mogli
wyprodukować tych podstacji więcej. Oczywiście w łańcuchu dostaw mamy
miejsce na dostawców przeróżnego wyposażenia i surowców. Polskie firmy
rzecz jasna mogą być i są częścią tego łańcucha – mówi Carlier.
RWE
zależy na realizacji założeń wysokiego udziału local content w
inwestycji. Firma zobowiązała kontraktowo swoich wykonawców do doboru
polskich kontraktorów do realizacji poszczególnych elementów projektu.
Deweloper jednak sam pomaga wykonawcom w znalezieniu odpowiednich
dostawców na polskim rynku, stąd program spotkań-dialogów między
wykonawcami a zainteresowanymi przedsiębiorcami. Jak podkreśla Joanna
Rybicka-Gornowicz, Local Content Expert w RWE, poprzednie edycje
wydarzenia pozwoliły nawiązać wiele obiecujących kontaktów biznesowych.
–
Informacja zwrotna z zeszłego spotkania z generalnym wykonawcą stacji
onshore'owej była bardzo dobra, zarówno ze strony generalnego wykonawcy,
jak i ze strony podwykonawców biorących udział w spotkaniu. Dostaliśmy
informację, że zostały nawiązane relacje, że był to strzał w dziesiątkę
– mówi Rybicka-Gornowicz. – Zainteresowanie jest bardzo duże, jest dużo
firm, które chcą podpisać kontrakt bezpośrednio z nami, ale są też
firmy, które zdają sobie sprawę z tego, że są w stanie dostarczyć usługi
i materiały dla generalnego wykonawcy – dodaje.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim