W południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries (HHI) odbyło się uroczyste cięcie blach dla gazowca LNG zamówionego przez norweską firmę Knutsen. Gazowiec będzie czarterowany przez PGNiG.
Statek będzie jednym z łącznie czterech gazowców zamówionych przez Knutsen, które będą wykorzystywane przez PGNiG. Każdy z nich pomieści 174 tysiące metrów sześciennych LNG. Pierwsza jednostka zostanie oddana do służby w 2023 roku.
Spółka PGNiG Supply & Trading, należąca do PGNiG, podpisała umowę czarterową z Knutsen OAS Shipping na pierwsze dwa statki jeszcze w zeszłym roku. Kolejna umowa dotycząca kolejnych dwóch jednostek została sygnowana tego lata. PGNiG ma prawo do wyłącznego użytkowania wszystkich czterech gazowców przez pierwsze 10 lat z możliwością przedłużenia. Spółka będzie je wykorzystywać do transportu LNG głównie ze Stanów.
Cztery zamówione przez Knutsen statki prawdopodobnie nie będą jedynymi, z jakich korzystać będzie PGNiG. Niedawno pojawiły się doniesienia, że spółka szuka jeszcze jednego statku do transportu ciekłego gazu, który mogłaby wyczarterować. Według doniesień, nie jest wybrany jeszcze konkretny operator. Wiadomo natomiast, że umowa miałaby zostać zawara na 3 do 5 lat.
Gazowiec, którego budowa się rozpoczęła, będzie miał nośność 92 323 ton, pojemność brutto 114 000 ton. Zasilany będzie dwoma silnikami Wärtsilä 5X72DF, które zapewnią mu prędkość eksploatacyjną sięgającą 19 węzłów.
🛳️ Postępuje budowa gazowców dla Grupy Kapitałowej #PGNiG. Posłużą one do przewozu #gazziemny #LNG.
— PGNiG (@GK_PGNiG) August 30, 2021
Wykonawca powiadomił nas właśnie o ważnym kroku - wycięciu pierwszego kawałka stali na kadłub statku 💪
📝 Przypominamy komunikat o czarterze gazowców: https://t.co/bqu8yD7Ono pic.twitter.com/wyCzuitWfE
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy