Przed Sądem Okręgowym w Gdańsku w czwartek rozpoczął się niejawny proces w sprawie zakupu jednostki patrolowo-ratowniczej dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej (MOSG). Stocznia francuska Socarenam domaga się dodatkowych 5 mln euro za zbudowany statek.
W czwartek, po rozpoczęciu procesu, sędzia Sądu Okręgowego w Gdańsku Grzegorz Karaszewski, na wniosek stron zdecydował o wyłączeniu jawności rozprawy. Jako powód podał „charakter i konieczność ochrony tajemnicy handlowej”.
Sprawa, która toczyć się będzie za zamkniętymi drzwiami, dotyczy zakupu pełnomorskiej jednostki patrolowej Straży Granicznej SG-301, którą na zamówienie Morskiego Oddziału Straży Granicznej zbudowała francuska stocznia Socarenam.
Morski Oddział Straży Granicznej i Skarb Państwa w procesie reprezentuje Prokuratoria Generalna.
Francuska stocznia domaga się dodatkowo ponad 5,3 mln euro za zbudowanie patrolowca, który w ubiegłym roku trafił do Straży Granicznej.
Pełniąca obowiązki rzecznika prasowego Morskiego Oddziału Straży Granicznej mł. chor. SG Katarzyna Przybysz poinformowała PAP, że ostateczna cena kontraktu na zbudowanie i wyposażenie jednostki SG-301 zgodnie z podpisanym kontraktem wyniosła ponad 110 mln złotych. Natomiast w połowie marca ub.r. do MOSG wpłynęło pismo od wykonawcy z wnioskiem dotyczącym podwyższenia wynagrodzenia za realizację umowy.
"Według wykonawcy powodem zwiększenia wynagrodzenia był wzrost cen materiałów przy realizacji przedmiotu umowy. Wnioskodawca wnioskował o zwiększenie wynagrodzenia umownego o kwotę, w wysokości ponad 5,3 mln euro, czyli ponad 25 mln zł" - poinformowała Przybysz.
Dodała, że francuska stocznia w uzasadnieniu podała, że "jest to poniesiona i prognozowana strata wyliczona do dn. 10 czerwca 2023 r. będącego dniem realizacji przedmiotu umowy".
SG-301 to pełnomorska jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel) z nieograniczonym rejonem żeglugi. Według założeń ma wykonywać zadania głównie na Bałtyku, a w razie potrzeby także na Morzu Śródziemnym. Jest to największy patrolowiec w flocie morskiej Straży Granicznej i jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na Bałtyku.
Umowę na budowę jednostki Straż Graniczna podpisała z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. Budowa rozpoczęła się 25 czerwca 2021 r., gdy przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal, na zlecenie firmy Naviretech, położona została stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST, także na zlecenie Naviretech, przeprowadzono cięcie blach dla tej jednostki. Pod koniec czerwca 2022 r. zwodowano kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Później kadłub trafił do francuskiej stoczni w Calais, gdzie wyposażono jednostkę.
pm/ dsok/ agz/
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024