• <
nauta_2024

Ørsted wspiera szybsze przejście na ekologiczne paliwo dzięki kolejnemu statkowi SOV zasilanemu metanolem

rk

06.07.2023 15:58 Źródło: Ørsted
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ørsted wspiera szybsze przejście na ekologiczne paliwo dzięki kolejnemu statkowi SOV zasilanemu metanolem

Partnerzy portalu

Ørsted

Ørsted i ESVAGT podpisały umowę na budowę pierwszego na świecie statku serwisowego (SOV) napędzanego metanolem, pogłębiając zaangażowanie firm w redukcję emisji dwutlenku węgla z morskiego łańcucha dostaw energii wiatrowej. SOV będzie gotowy do startu w 2026 roku, gdzie będzie operował z East Coast Hub w Wielkiej Brytanii na podstawie 10-letniego kontraktu.

Serwisowanie morskiej farmy wiatrowej wymaga dużego nakładu pracy i jest wykonywane przez wysoce wyspecjalizowany zespół techników serwisowych, którzy często przebywają na morzu tygodniami. Podczas pobytu na morzu technicy przebywający na statku serwisowym (SOV), na którym znajduje się również warsztat pokładowy oraz większość sprzętu i części zamiennych potrzebnych do obsługi morskiej farmy wiatrowej. Nowy statek będzie napędzany silnikami dwupaliwowymi, zdolnymi do żeglowania na odnawialnym e-metanolu wytwarzanym z energii odnawialnej i węgla biogenicznego, co doprowadzi do rocznej redukcji emisji dwutlenku węgla o ok. 4500 ton. Ørsted stał się pionierem w dziedzinie zielonych paliw morskich, podejmując największą w Europie ostateczną decyzję inwestycyjną dotyczącą odnawialnego zakładu e-metanolu, FlagshipONE w Szwecji, a firma spodziewa się dostarczać własny metanol dla obu SOV. Kilka innych firm morskich złożyło zamówienia na statki napędzane metanolem, co pokazuje, że zapotrzebowanie na ekologiczne paliwa szybko się materializuje.

Morska farma wiatrowa ma już o 99% niższą emisję niż elektrownia węglowa obserwowana przez cały okres eksploatacji aktywów, w tym produkcji, budowy i instalacji. Celem Ørsted jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 w produkcji energii i własnej działalności do 2025 roku. Ponadto firma pracuje nad swoim kolejnym celem, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto w całej swojej działalności do 2040 roku.


- Jako światowy lider w dziedzinie morskiej energii wiatrowej, Ørsted będzie nadal poszukiwać najlepszych ekologicznych alternatyw dla paliw kopalnych. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że wraz z ESVAGT wkrótce powitamy w naszej flocie drugi statek napędzany metanolem - powiedział dyrektor ds. operacyjnych na Europę Mark Porter.

- Cieszymy się, że możemy rozszerzyć naszą współpracę z Ørsted w ramach tej przełomowej operacji. Jako światowy lider rynku usług morskich dla morskiej energii wiatrowej, ESVAGT jest głęboko zaangażowany w ciągłe wprowadzanie innowacji w celu dostarczania rozwiązań o niższej emisji. Z niecierpliwością czekamy na wprowadzenie na rynek pierwszych SOV zasilanych metanolem - podkreślił dyrektor ds. strategii i handlu w ESVAGT Søren Karas.

Firma Ørsted wdrożyła systematyczne podejście do redukcji emisji z logistyki morskiej poprzez inicjatywy zwiększające wydajność, w tym optymalizacje tras i żeglowanie z prędkościami oszczędzającymi paliwo. Ørsted wdrożył również lekkie hybrydowe statki do przenoszenia załogi w celu zwiększenia oszczędności paliwa. Ponadto Ørsted podejmuje wiodące w branży kroki w kierunku farm wiatrowych o zerowej emisji netto, współpracując z partnerami i dostawcami nad poszukiwaniem niskoemisyjnych rozwiązań w zakresie operacji, budowy i produkcji.

ESVAGT jest pionierem koncepcji SOV i kontynuuje podejście do prowadzenia energooszczędnych i bezpiecznych operacji morskich. Od projektu kadłuba i konfiguracji silnika po opcje transferu wielu modeli, szkolenia załogi, cyfryzacji i inwestycji w paliwa alternatywne. Bada także wszystkie możliwości przyspieszenia zielonej transformacji i zrównoważonych operacji. Nowy statek serwisowy wykorzystuje najnowsze technologie, a załoga ESVAGT jest doskonale wyszkolona i wyposażona w narzędzia cyfrowe. Statek serwisowy ma posiadać 93 metry długości, 19,6 metra szerokości i maksymalne zanurzenie wynoszące 6,5 metra. Ma osiągać prędkość do 14 węzłów. Umożliwi zakwaterowanie do 124 osób. Zaprojektowano go także z myślą o komforcie i wysokiej użyteczności, zapewniając wysoce wydajne miejsce pracy i bezpieczny transport techników na morską farmę wiatrową za pomocą trapu z kompensacją ruchu i łodzi transferowych, a także dźwigu do podnoszenia ciężkich części zamiennych. Jako niejako "pływający dom" oferuje również dostęp do rozrywki i rekreacji  dla załogi pokładowej i techników, w tym zaplecze fitness, pokój gier, kino i indywidualne zakwaterowanie. Statek jest również wyposażony w lądowisko dla śmigłowców, umożliwiając wszelkie operacje wymagające ich użytku.

W ciągu ostatnich dwóch lat Ørsted zbudował zróżnicowane portfolio projektów związanych z ekologicznymi paliwami, z których trzy koncentrują się na produkcji e-metanolu dla transportu morskiego. Portfolio obejmuje flagshipONE w Szwecji, który jest w budowie i który będzie produkował od 2025 roku 50 000 ton e-metanolu rocznie. Dodatkowe projekty to „Project Star” na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej, który dostarczy 300 000 ton e-metanolu dla floty bezemisyjnych statków Maersk, a także „Green Fuels for Denmark” w Kopenhadze, gdzie Ørsted współpracuje z głównymi duńskimi graczami w transporcie ciężkim, w tym spedycji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.