Duńskie firmy Ørsted i Esvagt postanowiły zainwestować w pierwszy na świecie statek serwisowy (SOV), który może być zasilany ekologicznymi paliwami.
Energia odnawialna oferuje jasną drogę do osiągnięcia celu porozumienia paryskiego, jakim jest ograniczenie wzrostu temperatury do 1,5°C. Jednak niektóre sektory – takie jak sektor morski – czeka bardziej wyboista droga do osiągnięcia tego celu. Branża będzie potrzebowała nowych, ekologicznych paliw, aby osiągnąć neutralność klimatyczną, a głowni gracze będą musieli skłonić się ku nowym, innowacyjnym rozwiązaniom.
Wielopoziomowa redukcja emisji
SOV będzie zasilany bateriami i silnikami dwupaliwowymi, zdolnymi do pływania na odnawialnym e-metanolu, produkowanym z energii wiatrowej i biogenicznego węgla, co w konsekwencji pozwoli na roczną redukcję emisji o około 4500 ton CO2.
Esvagt rozpocznie budowę statku w drugim kwartale 2022 roku. Jednostka po oddaniu do użytku, pod koniec 2024 roku, rozpocznie obsługę największej na świecie morskiej farmy wiatrowej Hornsea 2 u wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii.
Mówi się, że sektor morski pilnie potrzebuje nowych ekologicznych paliw, które obecnie są droższe niż alternatywne paliwa kopalne.
Ørsted i Esvagt oznajmiły, że tym krokiem pokazują swoje zaangażowanie w ekologiczny sektor morski i pomagają stworzyć popyt niezbędny do przyspieszenia redukcji kosztów paliw ekologicznych dla przemysłu morskiego.
Decyzja inwestycyjna ma być także wyraźnym sygnałem, że przyszłość zarówno statków serwisowych, jak i instalacyjnych jest ekologiczna.
Ørsted zamierza dostarczyć e-metanol dla nowego SOV.
– Jako światowy lider w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej, to naturalne, że Ørsted przejmuje inicjatywę w eliminowaniu paliw kopalnych z branży – powiedział Mark Porter, dyrektor operacji morskich w Ørsted.
Zielona energia z wiatru
Morska farma wiatrowa już teraz charakteryzuje się emisją o 99 procent niższą niż elektrownia węglowa, i to w całym okresie eksploatacji obiektu, obejmującym produkcję, budowę i instalację. Oczekuje się, że posunięcie Ørsted i Esvagt będzie krokiem na drodze do ograniczenia pozostałych emisji.
Ponadto decyzja o zainwestowaniu w nowe ekologiczne paliwo wspiera cel Ørsted, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej w zakresie wytwarzania energii i własnej działalności do 2025 roku. Stanowi to również namacalny przykład działań firmy w zakresie dekarbonizacji, zmierzających do osiągnięcia opartego na naukowych podstawach celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto w całym łańcuchu wartości do 2040 roku.
Ørsted jest pierwszą firmą energetyczną na świecie, która posiada naukowo potwierdzony cel zerowej emisji netto, zatwierdzony przez Science Based Targets.
– Wyznaczyliśmy sobie jasne cele i wyraźny kierunek w celu osiągnięcia zerowej emisji netto, a SOV napędzany metanolem jest dowodem naszego wyraźnego zaangażowania w realizację tych celów. Umowa z ESVAGT spełnia dla nas wiele warunków, ponieważ zarówno pomaga w dekarbonizacji naszej działalności na morzu, jak i pokazuje nasze silne przekonanie, że ekologiczne paliwa oparte na energii odnawialnej są najbardziej realnym rozwiązaniem dla stworzenia ekologicznego sektora morskiego – dodał Porter.
W ciągu ostatnich dwóch lat Ørsted zbudował portfel projektów związanych z paliwami ekologicznymi, z których trzy koncentrują się na produkcji e-metanolu na potrzeby transportu morskiego. W skład portfela wchodzi nowo ogłoszony projekt na amerykańskim wybrzeżu Zatoki Perskiej, który dostarczy 300 tys. ton e-metanolu dla floty bezemisyjnych statków A.P. Moller – Maersk, a także projekty "Green Fuels for Denmark" i FlagshipONE w Szwecji. Oba projekty mogą dostarczyć około 50 tys. ton e-metanolu na potrzeby żeglugi w latach 2024-2025.
Źródło: orsted.com; esvagt.com
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024