• <

Rozwój polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 coraz bliżej. List intencyjny podpisany

11.06.2024 15:41 Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Ministerstwo Infrastruktury
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rozwój polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 coraz bliżej. List intencyjny podpisany

Partnerzy portalu

Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury wspólnie z samorządami pięciu regionów oraz Wodami Polskimi będą działać na rzecz rozwoju transportu i turystyki wodnej. Chodzi o przywrócenie żeglugi turystycznej i towarowej na polskim odcinku Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. List intencyjny w tej sprawie został podpisany 11 czerwca 2024 r. w Gdańsku. List intencyjny podpisali m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka i  marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. 

Sygnatariuszami listu są: Minister Infrastruktury, Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Marszałek Województwa Pomorskiego, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Marszałek Województwa Lubuskiego. Wyrazili wolę rewitalizacji i zrównoważonego rozwoju polskiego odcinka tej trasy. Założono utrzymanie i modernizację szlaku żeglugowego, z uwzględnieniem rozwijania jego potencjału turystycznego, zachowania unikalnych walorów kulturowych, przyrodniczych i krajobrazowych.

Międzynarodowa Droga Wodna E70 łączy Rotterdam w Niderlandach poprzez berliński węzeł dróg wodnych śródlądowych i północną Polskę z Kłajpedą i z systemem drogi wodnej Niemna. Na terenie Polski MDW E70 przebiega od zachodu Odrą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą, gdzie łączy się z MDW E40 (relacji Morze Bałtyckie – Morze Czarne), a następnie dalej Wisłą, przez Nogat i Szkarpawę do Zalewu Wiślanego. Długość tego odcinka to ponad 600 km.

Szlak ten posiada znaczący potencjał transportowy i turystyczny. Aby jednak w pełni go wykorzystać niezbędne jest wyeliminowanie przeszkód, takich jak np. mielizny, wypłycenia, zachwaszczenia, brakujące lub błędne oznakowania nawigacyjne, niskie prześwity mostowe, zniszczone i niesprawne elementy infrastruktury hydrotechnicznej. Co za tym idzie, kompleksowa rewitalizacja MDW E70 jest zadaniem niezwykle złożonym i kosztownym.

— Dążymy do zapewnienia stałych środków finansowych na aktywizację Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Jesteśmy świadomi wyzwań, które nas w związku z tym czekają, chociażby ze względu na cenne obszary przyrodnicze, które trzeba zachować. Mamy jednak nadzieję, że wspólnie uda nam się nadać MDW E70 pełen charakter turystyczny — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

– Dzisiejsza uroczystość jest wyrazem dążenia do dalszego rozwoju transportu wodnego śródlądowego i turystyki wodnej. Chcemy spełnić wszelkie wymagania, aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo pływania, jak i ochronę środowiska naturalnego przed zmianami klimatycznymi. Deklarujemy gotowość do wsparcia rządowych działań, zwłaszcza w zakresie programów rozwoju śródlądowych dróg wodnych, które będą wytyczać kierunki dla całej branży. Liczymy na współpracę między rządem a samorządami, która przyniesie wzrost aktywności w pokonywaniu przeszkód w funkcjonowaniu żeglugi śródlądowej – powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. 

Zainwestowano już prawie 452 mln zł


W 2006 r. samorządy województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego podjęły współpracę, której celem było przywróceniu funkcji żeglownych na MDW E70. Dzięki wspólnym wysiłkom przeprowadzono analizy dotyczące rozwoju planowanego jej odcinka w Polsce, w tym badania nawigacyjno-żeglugowe oraz prognozy oddziaływania inwestycji na środowisko. Następnie opracowano m.in. strategię programową, w której opisano korzyści związane z uruchomieniem żeglugi na tym szlaku.

W 2008 r. powstała inicjatywa władz pięciu województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego, służąca rewitalizacji i przywróceniu funkcji żeglownych na tej drodze wodnej. Działania podjęte w ostatnich latach przez sygnatariuszy Porozumień MDW E70 doprowadziły do powstania analiz, strategii i koncepcji. Oprócz tego zmodernizowano nabrzeża i nadrzeczne bulwary, wyremontowano stare bądź zbudowano nowe mariny i przystanie. 


W latach 2007-2023 zainwestowano prawie 452 mln zł w rozwój infrastruktury dla żeglugi turystycznej na polskim odcinku MDW E70. Samorządy lokalne położone wzdłuż tego odcinka, często we współpracy z podmiotami prywatnymi, zrealizowały wiele inwestycji. Powstała sieć portów i przystani żeglarskich, zmodernizowano nabrzeża i bulwary nadrzeczne. Natomiast staraniem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wykonano remonty kilku zabytkowych obiektów hydrotechnicznych. Dodatkowo przeprowadzono kampanię promocyjną w krajowych i zagranicznych mediach, pokazując możliwości żeglugi w obszarach: Wielkiej Pętli Wielkopolskiej, Odrzańskiej Drogi Wodnej, Bydgoskiego Węzła Wodnego oraz Pętli Żuławskiej wraz z Kanałem Elbląskim.

Gotowość do dalszej współpracy


Tym wysiłkom podejmowanym przez ostatnie lata wychodzi naprzeciw inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury. Podpisanie listu intencyjnego to pierwszy krok do opracowania strategicznego dokumentu rządowego, w którym znajdą się najważniejsze zadania modernizacyjno-utrzymaniowe na MDW E70. Jego celem jest przywrócenie i wykorzystanie możliwości Międzynarodowej Drogi Wodnej E70, aby zajęła należne jej miejsce na mapie turystycznej i transportowej Polski.

Międzynarodowa Droga Wodna E70 to szlak wodny łączący Rotterdam w Holandii poprzez berliński węzeł dróg wodnych śródlądowych i północną Polskę z Kłajpedą i Niemnem. Na terenie Polski przebiega od zachodu Odrą, Notecią, Kanałem Bydgoskim, dalej przez Bydgoski Węzeł Wodny i Brdę, gdzie łączy się z Międzynarodową Drogą Wodną E40 (relacji Morze Bałtyckie – Morze Czarne) i dalej Wisłą prowadzi przez Nogat, Szkarpawę do Zalewu Wiślanego.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.