• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim

10.07.2024 13:11 Źródło: Muzeum Techniki w Spirze
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim

Partnerzy portalu

Fot. Muzeum Techniki w Spirze

Pod koniec czerwca rozpoczęło się kolejne, wielkie przedsięwzięcie Muzeum Techniki w Spirze (Technik-Museum Speyer) w związku z transportem wyjątkowego eksponatu, jakim jest okręt podwodny typu typu 206A, ex-U-17. Trwa drugi etap przemieszczania jednostki, który urósł do rangi wydarzenia społecznego, promującego nie tylko marynarkę wojenną, ale też turystykę na terenie Niemiec.

Pierwszy etap podróży do Muzeum Techniki w Sinsheim miał miejsce od kwietnia do maja ub. r., o czym również pisaliśmy. Po przeprowadzeniu remontu i prac stoczniowych w stoczni TKMS w Kolonii jednostka została odholowana przez Kanał Kiloński na Morze Północne, gdzie po paru przystankach dotarł do Rotterdamu w Holandii. Z racji na to, że miasto leży nad Renem, był to istotny etap operacji, gdyż znaczną część drogi okręt miał pokonać właśnie przez tę najdłuższą, płynącą także przez Niemcy rzekę. Reszta podróży do czasowego miejsca "stacjonowania" w Spirze odbyła się drogą lądową. Muzeum w Spirze relacjonowało wszystkie etapy tego niecodziennego transportu, który stanowił także reklamę placówki. Informując o kolejnych etapach i miejscach, gdzie okręt się znajduje, instytucja zachęca mieszkańców oraz turystów do śledzenia wydarzenia na żywo, jednocześnie podkreślając walory miejsc, gdzie to się odbywa. W ten sposób całe przedsięwzięcie urosło do rangi nie tylko atrakcji samej w sobie, ale też wydarzenia społecznego, stale śledzonego i żywo komentowanego. Nie co dzień można zobaczyć transport okrętu podwodnego, w dodatku prowadzonego w głąb kraju. Dla wielu osób to okazja by pierwszy raz zobaczyć taką jednostkę na własne oczy.

Okręt U-17 (S 196) był jednym z 18 okrętów podwodnych typu 206, należącym też do grupy 12, który zmodernizowano do typu 206A. Wszedł do służby w 1973 roku i przez wiele lat wykonywał zadania na Morzu Bałtyckim i Północnym w ramach służby w Bundesmarine, a po zjednoczeniu Niemiec w Deutsche Marine aż do 2010 roku. Dziedziczył nazwę, którą wcześniej posiadały trzy okręty, walczące w trakcie I oraz II wojny światowej. Ma 48,49 metrów długości, a jego maksymalna wyporność pd wodą dochodziła do 498 ton. Załoga liczyła 22-23 oficerów i marynarzy. Posiadał wysokoprężne silniki MTU, a także elektryczny silnik trakcyjny SSW o mocy 1100 kW. Osiągał prędkość 10 węzłów na powierzchni i 17 w zanurzeniu, posiadając zasięg działania pod wodą do 4 500 mil morskich, oraz dzielność morską wynoszącą do 30 dni. Jego uzbrojenie stanowiło osiem torped DM 2 A3 bądź do 24 min morskich.

Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach współpracy między Muzeum Techniki a Federalnym Urzędem ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Federalnych Sił Zbrojnych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, BAAINBw). Już wcześniej zrealizowano podobny transport okrętu podwodnego typu 205A, U-9, a jego sukces oraz ogromne zainteresowanie okrętami sprawiło, że w 2017 placówka podjęła starania o uzyskanie w depozyt kolejnego okrętu do swojego zbioru. Wcześniej U-Boot został wypożyczony placówce do jej siedziby w Spirze. W grudniu 2017 roku muzeum wykazało również zainteresowanie dodaniem kolejnego okrętu podwodnego do ekspozycji, ale w placówce w Sinsheim (Auto-Technik-Museum e.V.eingetragener Verein). Po wyrażeniu zgody przez ówczesną minister obrony Ursulę von der Leyen, zdecydowano się przekazać wycofany ze służby U-17, którego stan był na tyle zadowalający, że władze zgodziły się na użyczenie tej jednostki. Cała procedura, aż do zawarcia umowy, trwała do lutego br., gdy BAAINBw i Muzeum Techniki uzgodniły też przebieg procedury przekazania, a także metody transportu okrętu.

Dzięki temu, że okręt podwodny znajdzie się w głębi kraju, osoby nie mające na co dzień okazji udać się nad morze będą mogły zapoznać się z prawdziwym okrętem setki kilometrów od brzegu. Ma to stanowić istotny walor edukacyjny, jednocześnie promując tematykę morską i okrętową.

Jak podaje muzeum na swojej stronie, całe przedsięwzięcie potrwa do 28 lipca. Wszystkie etapy podróży drogą lądową i rzeką Neckar, łącznie z zaliczanymi po drodze miejscowościami oraz ulicami, zostały również podane. Aktualnie okręt jest transportowany z użyciem barki rzecznej, a 13 lipca zostanie ponownie sprowadzony na ląd podczas najtrudniejszej procedury, która w zamyśle ma potrwać nawet sześć godzin.


Fot. Muzeum Techniki w Spirze


Fot. Muzeum Techniki w Spirze

Przedsięwzięcie niemieckiego muzeum budzi ogromne zainteresowanie, do czego przyczyniła się akcja marketingowa, stałe informowanie o kolejnych etapach transportu, a także wydarzenia okolicznościowe przy okazji podróży. Przypomnijmy, że pod koniec ub. r. miała miejsca krótsza, acz również budząca emocje podróż okrętu podwodnego typu Kobben, ex-ORP Sokół (mającego zbliżone rozmiary co U-17) z terenu PGZ Stocznia Wojenna do Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, co stale relacjonowaliśmy na GospodarkaMorska.pl. Aktualnie trwają prace wykończeniowe wnętrza jednostki, które mają potrwać najprawdopodobniej do sierpnia tego roku.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.