Amerykański operator statków offshore Edison Chouest Offshore (ECO) rozpoczął budowę pierwszego w historii amerykańskiego przemysłu morskiej energetyki wiatrowej w postaci małego statku przeznaczonego do transportu załogi (CTV), zaprojektowanego przez Chartwell Marine (Chartwell). Działalność ma rozpocząć latem 2024 roku dla lidera morskiej energetyki wiatrowej Ørsted i ich partnera joint venture z siedzibą w USA, Eversource Energy.
Budowa rozpoczęła się w lipcu 2023 roku w stoczni Edison Chouest w Luizjanie, wykorzystując komponenty od dostawców z USA. ECO zarządza przy tym całym procesem budowy i eksploatacji. Projekt wykonany przez Chartwell jest z kolei odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na amerykańskim rynku morskiej energii wiatrowej na niskoemisyjne, opłacalne statki pomocnicze, a zoptymalizowany kształt kadłuba katamaranu ma zapewniać niskie zużycie paliwa, a przy tym stabilność i zwrotność na wzburzonych wodach. Zintegrowany układ napędowy Volvo Penta (integrated propulsion system IPS), jako pierwszy w tego typu jednostkach, ma zapewnić operatorom wysoką moc i wydajność, a także komfort na pokładzie. System umożliwi korzystanie z wielu opcjonalnych cech i funkcji, obejmujących skierowane do przodu, podwójne przeciwbieżne śruby napędowe z indywidualnie sterowanym IPS pod kadłubem.
- Ten statek jest małym, ale niezbędnym elementem łańcucha łączącym
ze sobą nawodne jednostki serwisowe i turbiny. Inżynierowie muszą szybko i bezpiecznie
przechodzić z większych statków do turbin, a my postanowiliśmy
zaprojektować zwinny i opływowy statek, który ułatwi cały proces. Nie jest jeden rozmiar dla wszystkich, gdyż turbiny występują w różnych konfiguracjach, z różnymi wymaganiami dotyczącymi skutecznego transferu załogi. Dlatego współpracowaliśmy z Ørsted, aby dokładnie przetestować i dostosować nasz projekt do konkretnych potrzeb portfela joint venture. Jesteśmy wdzięczni za ich współpracę i zaszczyceni, że efekt naszych prac jest pierwszym na wodach USA obsługującym branżę odnawialnych źródeł energii, nie mniej z Edisonem Chouestem za sterami -
stwierdził dyrektor zarządzający Chartwell Andy Page.
- Ten statek jest kolejnym przykładem na to, że amerykańska morska energetyka wiatrowa zapewnia możliwości gospodarcze i tworzy miejsca pracy w całych Stanach Zjednoczonych. Współpracując z Chartwell i Edison Chouest w celu dostarczenia innowacyjnego projektu, który uwzględnia system Get Up Safe firmy Ørsted, statek reprezentuje pomysłowość firm w przestrzeni morskiej w zakresie dostarczania najnowocześniejszych, specjalnie zbudowanych statków do bezpiecznych i wydajnych operacji na morzu. To partnerstwo jest przykładem innowacji, służąc przyszłemu rozwojowi amerykańskiego przemysłu morskiej energetyki wiatrowej - powiedział dyrektor operacyjny Ørsted w USA Mikkel Mæhlisen
- ECO Edison potrzebował idealnego partnera do tego przedsięwzięcia, a Chartwell znalazł się w odpowiednim momencie. Ponieważ staramy się dalej rozwijać naszą flotę i aktywować ją w ramach rosnącej liczby morskich projektów wiatrowych, kluczowe będzie utrzymanie wydajności naszych transferów pracowników i wysokiego poziomu dostępności technicznej. Dywersyfikacja zakresu używanych przez nas statków jest jednym ze sposobów, w jaki możemy to osiągnąć, ale równie ważne jest upewnienie się, że są one najlepsze w swojej klasie - podkreślił wiceprezes ds. odnawialnych źródeł energii w ECO Michael Braid.
Zaledwie 12-metrowy statek do transferu załogi (Crew Transfer Vessel, CTV) może pomieścić do 12 osób i został zaprojektowany tak, aby dało się go bezpiecznie utrzymywać na pełnym morzu w pobliżu farm wiatrowych podczas dłuższych pobytów, oferując kluczowym pracownikom wygodny i wydajny dostęp do turbin, statków i innej krytycznej infrastruktury przedsięwzięcia. Ściśle współpracując z Ørsted podczas całego procesu projektowania, Chartwell przeprowadził testy w styczniu 2023 roku, aby zasymulować i dostosować się do specyfikacji turbin wiatrowych, które zostaną zainstalowane w północno-wschodniej części USA. Podjęto też rozważania w celu ułatwienia systemu Get Up Safe firmy Ørsted, który jest rozwiązaniem dźwigowym z kompensacją ruchu, umożliwiającym technikom bezpieczne przemieszczanie się między małymi ruchomymi statkami a morskimi turbinami wiatrowymi bez użycia drabiny.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024