Boskalis podpisał kontrakt z holenderską firmą Royal IHC na budowę dużej, nowoczesnej pogłębiarki nasiębiernej ssącej ze smokiem wleczonym (trailing suction hopper dredger, TSHD). Przyznanie zamówienia następuje po obszernej fazie projektowania. Statek będzie miał zbiornik o pojemności 31 000 m3 i zostanie zbudowany w ciągu najbliższych kilku lat w stoczni IHC w Krimpen aan den IJsselw Holandii.
Nowy statek będzie jedną z największych jednostek tego rodzaju we flocie Boskalis. Godne uwagi cechy energooszczędnej konstrukcji statku obejmują pełną instalację spalinowo-elektryczną i napęd za pośrednictwem Azipods. Te innowacje technologiczne, w połączeniu ze zoptymalizowaną konstrukcją podwodnego kadłuba i zaawansowanym systemem automatyki, przyczynią się do znacznie niższego zużycia paliwa. Dzięki temu pogłębiarka będzie nie tylko wydajniejsza, bardziej oszczędna, ale też przyjazna środowisku w zakresie ograniczenia emisji CO2.
Wydajniejszy silnik dieslowy to nie wszystko, co ma zapewnić większą ekologiczność planowanemu statkowi. Jest on również przygotowywany do wykorzystania "zielonego" metanolu jako paliwa alternatywnego. Instalacja obsługującego go silnika jak i zbiorników magazynowych na pokładzie ma umożliwić tę zmianę i pracę w trybie dwupaliwowym. Co więcej, te silniki są wyposażone w dwustopniowe turbosprężarki i mogą być zasilane zarówno paliwami konwencjonalnymi, jak i bardziej zrównoważonymi alternatywami, takimi jak biodiesel i metanol, co zapewnia jeszcze większą redukcję emisji CO2.
Dzięki podwójnej rurze ssącej wyposażonej w pompy podwodne i dwie tłoczące o łącznej mocy wyładunku wynoszącej 15 000 kW, nowa pogłębiarka ze zbiornikiem wleczonym ma doskonale nadawać się do wydobywania materiału z dna i wyładowywania go na duże odległości, w miejsce rekultywacji. Ta wysoka wydajność przyczynić się ma również do zwiększenia wydajności procesu pogłębiania np. dna portowego, lub trasy żeglugowej.
Nowy statek ma wejść do służby w połowie 2026 roku. Dzięki zaawansowanej konstrukcji i najnowocześniejszej technologii ma on stanowić znaczący krok w tworzeniu bardziej zrównoważonej i przyjaznej środowisku floty pogłębiarek Boskalis.
Fot. Boskalis
Pogłębiarka nasiębierna ssąca ze smokiem wleczonym to statek służący do wydobywania i transportu piasku lub osadu poprzez przeciąganie po dnie morskim głowicy wleczonej przymocowanej do długiej rury ssącej (2) za pomocą strumieni wody (1), w wyniku czego materiał przeznaczony do wydobycia jest kruszony celem ułatwienia dalszego wydobycia. Duże pompy odśrodkowe transportują urobek do leja zasypowego (3), skąd jest on później odkładany (4) lub rozładowywany (5) do obszaru rekultywacji. Zastosowania pogłębiarki samowyładowczej obejmują pogłębianie i konserwację portów oraz dróg wodnych oraz ochronę linii brzegowych przed erozją i skutkami zmian klimatycznych.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy