• <

Rosyjski atomowy okręt podwodny bez napędu na wodach Danii

09.08.2021 04:55 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Rosyjski atomowy okręt podwodny bez napędu na wodach Danii

Partnerzy portalu

Rosyjski atomowy okręt podwodny bez napędu na wodach Danii - GospodarkaMorska.pl
Fot. Royal Danish Navy/3. Eskadre

Orioł, rosyjski atomowy okręt podwodny stracił napęd na duńskich wodach terytorialnych, po czym zaczął dryfować z prędkością 1,5 węzła w kierunku wyspy Sejero. Informację podał portal Thebarentsobserver. Rosja zaprzeczyła, że do takiego wydarzenia doszło.

Orioł K-266 miał stracić napęd podczas rejsu w asyście holownika rosyjskiej marynarki wojennei i dużego niszczyciela rakietowego Wiceadmirał Kułakow. Jednostki płynęły z Petersburga, gdzie brały udział w paradzie morskiej z okazji święta rosyjskiej marynarki wojennej, na Półwysep Kolski. Do incydentu miało dojść 30 lipca.

Zgodnie z przepisami przepłynięcie rosyjskich okrętów przez wody terytorialne Danii było obserwowane przez duńską marynarkę wojenną. Jednostki eskortował duński okręt patrolowy HDMS Diana. Członkowie jego załogi opisali sytuację Orioła na Facebooku jako „dramatyczną”. Marynarze pisali, że cała załoga łodzi podwodnej w kamizelkach ratunkowych wyszła na przedni pokład. Kiedy HDMS Diana zaoferował pomoc, została ona „grzecznie, ale niespodziewanie odrzucona”. HDMS Diana jest jednak jednostką zbyt małą, by móc przyjść z pomocą okrętowi podwodnemu tej klasy – to niewielka duńska jednostka patrolowa o wyporności 185 ton. Duńczycy podali ponadto, że załoga Diany nie kontaktowała się bezpośrednio z załogą Orioła, a przez niszczyciel Wiceadmirał Kułakow.

Z pomocą do Orioła podpłynął jednak rosyjski holownik Altay i przygotowano liny do holowania, ale po pewnym czasie Orioł ruszył – prawdopodobnie udało się naprawić napęd okrętu.

Przepłynięcie rosyjskich jednostek przez wody Danii obserwowała również Norwegia. Rzeczniczka połączonego sztabu norweskich sił zbrojnych major Elisabeth Eikeland powiedziała, że „to zawsze niepokojące, gdy okręt tego typu ma problemy z napędem”.

Z kolei strona rosyjska zaprzecza, że doszło do awarii. Agencje TASS i RIA Nowosti przytaczają rosyjskie źródło wojskowe, które stwierdziło, że informacje o tym, że „okręt stracił napęd nie odpowiadają rzeczywistości”.

Orioł K-266 został zwodowany w 1992 roku i należy do tej samej kategorii okrętów podwodnych co Kursk, który zatonął w 2000 roku. Na pokładzie Kurska śmierć poniosło 118 marynarzy. Orioł ma wyporność podwodną 23 900 ton, długość 154 metry, średnicę kadłuba 18,2 metra i zanurzenie 9,2 metra. 

Źródło: jm/PAP

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.