W wyniku sankcji i wycofania się ze współpracy z Rosją linii żeglugowych oraz spółek handlowych, ruch w rosyjskich portach gwałtownie spadł.
W ciągu pierwszych sześciu dni marca liczba statków handlowych przybywających do rosyjskich portów spadła o 40 procent w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku – informuje firma analityczna Windward. Analitycy twierdzą, że to nie koniec spadków.
Na agresję Rosji na Ukrainę szybko zareagowały największe linie żeglugowe – Maersk, CMA CGM i MSC, które wstrzymały operacje do i z Rosji. Inne, mniejsze firmy przewozowe, mogą potrzebować na to więcej czasu na odnalezienie się w nowej sytuacji. „Ponieważ rany po pandemii dopiero zaczynają się zabliźniać, wiele organizacji czuje się zdezorientowanych i przytłoczonych wieloaspektowymi konsekwencjami tej wojny dla ich działalności w ogóle, a także dla ich obszarów morskich” – informuje Windward.
Analitycy podają, że nasilenie się konfliktu i nakładanie kolejnych sankcji spowoduje dalsze spadki ruchu w rosyjskich portach. Należy się spodziewać, że sporo przedsiębiorstw zrezygnuje także z handlu z Moskwą ze względu na spowodowaną sankcjami niestabilność rubla i całej gospodarki Rosji, jak również problemy z płatnościami ze strony rosyjskich kontrahentów.
Jednakże mniej statków w Rosji to także – przynajmniej w najbliższym czasie – spodziewane spadki przeładunków w portach europejskich, o czym wspominał choćby dyrektor gdańskiego terminalu kontenerowego DCT Charles Baker. Podobnie rzecz będzie miała się w Niemczech – w tamtejszych portach rosyjskie spółki były jednymi z najważniejszych partnerów handlowych.
Niektóre kraje, jak np. Wielka Brytania, już zdecydowały, że rosyjskie statki nie będą mogły zawijać do ich portów. W innych przypadkach, choć nie ma jeszcze odgórnych regulacji, podobne decyzje podejmują same porty, terminale, a także dokerzy, którzy protestują przeciwko obsłudze rosyjskich jednostek. Windward zwraca uwagę, że firmy, które podejmą taką decyzję, będą musiały zwracać uwagę nie tylko na banderę statków, ale też na akcjonariuszy i strukturę własności firm, do których jednostki należą i przez które są nadzorowane i czarterowane.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej