• <

Rosja powraca do fortyfikowania Mostu Krymskiego

27.06.2024 15:07 Źródło: Krymskij Wieter (Telegram)

Partnerzy portalu

Fot. TASS

Od kilku tygodni trwają prace związane z fortyfikowaniem Mostu Kerczeńskiego, stanowiącego połączenie drogowe między okupowanym od 2014 roku przez Rosję Krymem a jej terytorium. W obliczu ponawiających się uderzeń rakietowych ze strony Ukrainy władze zdecydowały się wmocnić konstrukcję, która wielokrotnie padła ofiarą skutecznych ataków.

Jak donosi działający na portalu Telegram profil Krymskij Wieter, Rosjanie mają przygotowywać konstrukcje obronne w pobliżu mostu. Wskazał, że trwa to od trzech tygodni, ponadto na miejsce są przywożone materiały budowlane, w tym kamienie, a także są wbijane pale. Ma to wiązać się z tworzeniem struktury obronnej, mającej zapewnić prawdopodobnie skuteczniejszą ochronę przed działaniami dywersyjnymi, jak ataki bezzałogowych pojazdów nawodnych.

W ostatnim czasie miały pojawiać się częściej w tej okolicy rosyjskie okręty i łodzie patrolowe Floty Czarnomorskiej. Wskazano także obecność łodzi przeciwdywersyjnej proj. 21980 (typ Grachonok). Co istotne, cztery jednostki tej serii wchodzą w skład Straży Wybrzeża Rosji, a ich zadaniem jest stricte ochrona właśnie Mostu Krymskiego.

Do innych metod obrony, jakie wcześniej stosowały siły okupujące od 2014 roku Krym, było stosowanie zapór w postaci barek obronnych po południowej stronie Mostu Kerczeńskiego, aby zabezpieczyć go przed atakami ukraińskich, nawodnych bezzałogowców. W ostatnim czasie ich liczba miała wzrosnąć z ośmiu do 21.

Od początku agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku most był wielokrotnie celem ataków nawodnych i powietrznych. Ma on znaczenie nie tylko dla rosyjskiej gospodarki, ale też propagandy, gdyż dosłownie i w przenośni ma stanowić pomost łączący Krym z "Macierzą". Ataki powodowały, że dochodziło do czasowego zamknięcia konstrukcji, przez co transport między półwyspem a należącym do Rosji Półwyspem Tamańskim wiązał się z użyciem promów oraz okrętów desantowych, które przeznaczano do potrzeb także cywilnych.

Obok ataków dochodziło również do innych incydentów. 26 maja w most od strony kolejowej uderzył rosyjski statek transportowy Zelenga (IMO: 8862856), zbudowany w 1978 roku. Na jednostce miało dojść do do awarii sterowania, przez co zeszła z kursu. Nie podano informacji, czy doszło do poważniejszych konstrukcji zarówno transportowca, jak i szczególnie samego mostu.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.