29 grudnia Sovcomflot odebrał pierwszy zbudowany i sfinansowany przez Rosję tankowiec Aframax napędzany LNG. To ważna wiadomość dla samych Rosjan, bo każdy tankowiec jest teraz dla nich na wagę złota ze względu na zachodnie sankcje i price cap na rosyjską ropę.
Nazwany Okeansky Prospekt tankowiec ma nośność 112 650 DWT i został zbudowany w zakładzie Zvezda SSC. Zamawiającym jest Sovcomflot, który od razu wyczarteruje jednostkę Rosneftowi. 250-metrowy statek będzie pływał pod flagą Rosji. W budowie jest jeszcze jedna identyczna jednostka.
Ze względu na potrzeby zakładów energetycznych i paliwowych zlokalizowanych na północy kraju, Okeansky Prospekt i jego siostrzana jednostka są wyposażone w klasę lodową 1A/1B, co ma umożliwić im transport ropy przez cały rok. Są zasilane dwupaliwowymi silnikami, które będą mogły korzystać z konwencjonalnego oleju opałowego oraz LNG. Rozwiną maksymalną prędkość 14,6 węzła.
Okeansky Prospekt to jeden z pierwszych tankowców typu Aframax zbudowanych w Rosji. Zvezda ma łącznie wybudować 12 takich jednostek, ale plany – większość z nich już w realizacji – są znacznie większe. Dwa pierwsze Aframaxy – Władimir Monomach i Władimir Winogradow – Rosnefteflot odebrał już w 2020 i 2022 roku. Obecnie Zvezda buduje statki dla Sovcomflotu – poza siostrzaną jednostką opisywanego tankowca, trwają jeszcze prace nad czterema gazowcami. Łącznie zakład ma wypuścić 20 tankowców i arktycznych gazowców o nośności 2 mln DWT.
Budowa Okeanskyego Prospekta rozpoczęła się latem 2020 roku, a statek zwodowano i ochrzczono w sierpniu i wrześniu 2022 roku. Zanim jednostka została oddana oficjalnie armatorowi, przeszła dość skrupulatne próby morskie.
– Tankowce tego typu, takie jak Okeansky Prospekt, są budowane w Rosji po raz pierwszy – skomentował Daniil Algulyan, wiceprzewodniczący VEB.RF, która finansowała budowę. – To nie tylko wymierny wkład w rozwój rosyjskiego przemysłu stoczniowego, ale także kolejny krok w kierunku wprowadzenia paliwa LNG jako głównego paliwa dla tankowców o dużej pojemności.
Wybudowane przez Zvezdę statki pozwolą nabrać nieco oddechu Sovcomflotowi, który mocno odczuł zachodnie sankcje. W ich wyniku armator najpierw popadł w techniczną niewypłacalność w zakresie swoich euroobligacji, a następnie został zmuszony do sprzedaży części statków, by zmniejszyć swoją ekspozycję na zachodnie instytucje finansowe. Z powodu braku płatności kolejnych rat budowę trzech zamówionych przez Sovcomflot gazowców odwołało południowokoreańskie DSME.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy