Dyrektywa wprowadzona przez Międzynarodową Organizację morską miałaby zapewnić Arktyce i Antarktydzie bezpieczeństwo od wieloemisyjnych środków transportu, które niszczą ich klimat oraz mając swój udział w utrzymywaniu szybkiego topnienia lodowców. Nie wszystkie państwa są gotowe na tak radykalne zmiany.
Według przypuszczeń posunięcie
Kanady jest tymczasowe do momentu, gdy rząd w Ottawie będzie mógł
formalnie przyjąć bazowe porozumienie i wypracować rozwiązania
dla własnej gospodarki morskiej. Natomiast Rosja dąży do
możliwości wykorzystywania ciężkiego oleju opałowego jeszcze
przez co najmniej pięć lat.
Skutki globalnego ocieplenia są
szczególnie widoczne na północnej i południowej pokrywie lodowej,
a o jej topnieniu od lat alarmują naukowcy. Eliminacja niektórych
substancji prawdopodobnie nie zapewniłaby Arktyce takiej samej
ochrony jak Antarktyce, ponieważ ładunki nadal byłyby dozwolone,
ale przynajmniej chroniłaby przed wyciekami hydrofluoroolefin
(HFO) i doprowadziłoby do obniżenia emisji CO2.
Wyzwaniem oprócz zapewnienia właściwej ochrony środowiska jest też zapewnienie możliwości i bezpieczeństwa pracy statków na obszarach arktycznych. Wymagają one specjalnych jednostek o bardzo niezawodnych silnikach i kadłubach zdolnych do przebijania się przez lód. W tym przypadku awarie mogą być zabójcze dla załóg jednostek nawodnych. Wśród potencjalnych rozwiązań odnośnie użycia bezpiecznych, niskoemisyjnych bądź zeroemisyjnych statków pojawiają się sugestie tworzenia ich z możliwością wykorzystania paliw jądrowych, nie mniej to wciąż wymaga ogromnych nakładów pracy i lat badań. Na razie zostaje wprowadzanie systemów dwusilinikowych z możliwością przełączania ich między sobą, zapewniających ograniczenie emisji CO2.
Fot. Depositphotos
Podatki marynarskie Polska – Dania. Wymiana informacji podatkowych w 2024 roku
Konosament czarterującego – wybrane zagadnienia
Statki pod kontrolą. Inspektorzy PSC zapewniają bezpieczeństwo załóg, statków i środowiska
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Viaro Energy przejmuje aktywa Shell i ExxonMobil w południowej części Morza Północnego w Wielkiej Brytanii
Angielskie polisy ubezpieczeniowe – sytuacja po Brexit