Orlen pochwalił się zaawansowaniem prac na terenie największej inwestycji grupy w Gdańsku – Projektu HBO, czyli Hydrokrakingowego Bloku Olejowego. Wytwarzane w nim produkty będą eksportowane do klientów bezpośrednio z terenu rafinerii za pomocą statków dzięki budowanemu równolegle terminalowi na Martwej Wiśle.
W Gdańsku, na terenie Rafinerii Gdańskiej, Orlen realizuje jedną ze swoich największych obecnie inwestycji – budowę tzw. HBO, czyli Hydrokrakingowego Bloku Olejowego. Najcięższe prace są już na ukończeniu. Do zainstalowania pozostały dwa kominy o masie ponad 20 ton i wysokości ponad 43 metrów każdy. Inwestor, Grupa Orlen, podaje, że zaawansowanie realizacji całego projektu przekroczyło już 70 procent.
W środę 3 lipca mieliśmy okazję na własne oczy zobaczyć postępy prac na
miejscu. Orlen zorganizował briefing prasowy na temat inwestycji
połączony z wejściem na teren powstającego HBO.
HBO umożliwi wytwarzanie w Gdańsku zupełnie nowej dla Orlenu gamy
produktów, tzw. olejów bazowych grupy II. Powstawać ich będzie około 400
tys. ton rocznie. Oleje te służą z kolei do produkcji olejów
silnikowych i środków smarnych, wykorzystywanych w przemyśle i
transporcie.
Sama instalacja składa się z wielu elementów,
pośród nich znajdują się m.in. część destylacyjna z ok. 40-metrową
kolumną destylacji próżniowej, liczne estakady z rurociągami
technologicznymi, reaktory o masie 153 i 212 ton oraz charakterystyczne
„świeczki”, czyli kominy-pochodnie o wysokości sięgającej ponad 60
metrów. Do tego dochodzą zbiorniki wsadowe i zbiorniki do magazynowania
gotowych produktów, które umieszczone są po drugiej stronie terenu
rafinerii, a które połączone będą rurociągami z powstającym terminalem
załadunkowym przy Martwej Wiśle. Wisła zresztą przydała się także
podczas budowy HBO – oba reaktory dotarły do Gdańska drogą morską latem
zeszłego roku, a na teren rafinerii zostały przetransportowane barkami.
Obecnie
w częściach montowane są piece technologiczne i kominy do odprowadzania
z nich spalin. Wykorzystywany jest do tego żuraw o udźwigu 200 ton.
Inwestycja
pochłonie ponad 1,8 mld zł i jest jedną z kluczowych w Orlenie. Umowę z
generalnym wykonawcą Orlen podpisał we wrześniu 2021 roku, same prace
budowlane ruszyły zaś w sierpniu kolejnego roku. W międzyczasie trwały
natomiast prace projektowe. Na czwarty kwartał przyszłego roku planowany
jest start działań rozruchowych. Po kilku miesiącach instalacja ma być
gotowa do normalnej eksploatacji, nastąpi to zatem w pierwszej połowie
2026 roku. Zanim do tego dojdzie, jeszcze w tym roku, Orlen planuje
zakończenie budowy nowej stacji elektrycznej, wykonanie instalacji
elektrycznych, automatyki i sterowania oraz izolacji cieplnej
rurociągów.
– Mamy w planach około 400 tysięcy ton produktów
rocznie, czyli około 50 ton na godzinę – mówi Wojciech Sieniawski,
dyrektor Działu Realizacji Projektu HBO w Grupie Orlen. Jak tłumaczy,
proces instalacji jest dość skomplikowany i kosztowny. Sam katalizator,
niezbędny w projekcie, zawiera dużą ilość metali szlachetnych: ok. 300
kg palladu i 400 kg platyny. – Projekt będzie też wymagał integracji z
rafinerią również pod kątem ludzkim. Obsada tej instalacji będzie
musiała współpracować z dzisiejszą obsługą rafinerii – mówi.
–
Każda nowa instalacja musi uwzględnić uwarunkowania poprzednich
instalacji, jak również całego otoczenia – mówi Piotr Szczucki,
kierownik projektu w Dziale Realizacji Projektu HBO. Jak dodaje, podczas
tego typu skomplikowanych operacji trzeba być elastycznym i gotowym na
nieprzewidziane wydarzenia. – Pierwotnie zakładaliśmy, że ilość wody
chłodniczej, która jest potrzebna do normalnej pracy instalacji, będzie
wystarczająca w aktualnych zasobach, które mamy w rafinerii. W
międzyczasie okazało się, że tej wody będzie za mało. Musieliśmy
zbudować dodatkowy układ wody chłodniczej, dedykowany tej instalacji –
opowiada.
Nieco dalej, przy nabrzeżu Martwej Wisły, trwają
inne prace budowlane. Powstaje tan wspomniany Morski Terminal, który
będzie służył do załadunku produktów Orlenu powstających w Gdańsku
bezpośrednio na statek. Według planów, producent będzie mógł stąd
wyekspediować drogą morską ponad milion ton produktów rafineryjnych
rocznie. Pośród nich znajdą się produkowane w instalacji HBO oleje
bazowe grupy II, ale także np. paliwa żeglugowe. Terminal posłuży także
do odbioru półproduktów, biododatków i komponentów paliw, niezbędnych do
wytwarzania innych produktów.
Choć prace na obu placach budowy trwają jednocześnie, to – jak mówi Wojciech Sieniawski – nie przeszkadzają sobie wzajemnie.
–
Jesteśmy oddaleni od siebie geograficznie, mamy również innego
generalnego wykonawcę. Obie inwestycje są jednak powiązane ze sobą w tym
sensie, że zakłada jest wysyłka olejów bazowych produkowanych dzięki
projektowi HBO poprzez terminal – mówi Sieniawski. Dodaje, że ilość tego
produktu, która będzie eksportowana drogą morską, zależy rzecz jasna od
uwarunkowań rynkowych, ale będzie to „na pewno powyżej 100 tys. ton”.
Fundusz Mienia Państwowego Ukrainy ogłosi przetarg na sprzedaż portu handlowego Biełgorod-Dniestr
Trans Polonia: coraz częściej obsługujemy porty żeglugi śródlądowej
Port Szczecin-Świnoujście "partnerem kluczowym" piłkarskiej Pogoni Szczecin
Holendrzy chcieli odzyskać kokainę z kontenera w gdyńskim porcie, staną przed sądem
Hapag-Lloyd prezentuje swoją markę branży terminalowej, Hanseatic Global Terminals
Żegluga śródlądowa jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury