Norweskie firmy Reach Subsea i Kongsberg Maritime podpisały umowę na budowę pierwszego z dwóch statków bezzałogowych (USV). Jednostki mają tworzyć serię pod nazwą Reach Remote.
Reach Subsea zapowiedziała, że bezzałogowe jednostki typu USV (Unmanned Surface Vehicle) będą służyć jako „mobilne power banki, centra danych i moduły komunikacyjne dla zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych (ROV – Remotely Operated Vehicles)”. Oba typy statków – USV i ROV – będą sterowane zdalnie z naziemnej stacji kontrolnej.
Reach Subsea has signed a contract with Kongsberg Maritime for construction of the first two units in what will be a series of ‘Reach Remote’ uncrewed surface vessels (USVs) for the #offshorewind and #offshoreenergy marketshttps://t.co/IHVGXVZeYo pic.twitter.com/TdbW7ajF62
— OffshoreWind-David (@DFOffshoreWind) April 14, 2022
Jak zapowiedział Jostein Alensal, dyrektor Reach Subsea, seria Reach Remote będzie game changerem dla całego rynku offshore. Jednostki mają obciąć koszty o 20-30% oraz zmniejszyć emisje CO2 nawet o 100% w porównaniu ze spełaniającymi taką samą funkcję statkami załogowymi. Bezzałogowe jednostki USV potocznie nazywane są „statkami-dronami”.
Egil Haugsdal, prezes Kongsberg Maritime, cytowany w oświadczeniu Reach Subsea, powiedział: „Projekt Reach Remote ma ambicję dostarczyć pełne portfolio podmorskich usług, od niskoemisyjnych, opłacalnej, zdalnie sterowanej, autonomicznej floty. Te ulepszenia w operacyjnych emisjach oraz bezpieczeństwie są idealnie zgodne z szerszą perspektywą Kongsberg Maritime”.
Reach Remote to przedsięwzięcie, w którym udział biorą Reach Subsea, Kongsberg Maritime oraz Massterly, czyli joint venture firm Kongsberga Wilhemsen. Ten ostatni to międzynarodowy morski gigant o norweskich korzeniach, umożliwił rozwinięcie projektu po tym, zainwestował w Reach Remote, wykupując 21% udziałów firmy.
Reach Remote to norweska firma dostarczająca rozwiązań podmorskich. Dostarcza nowoczesne jednostki, w tym roboty, przeznaczone do eksplorowania terenu pod wodą, m.in. badań hydrologicznych i hydrograficznych koniecznych do rozpoczęcia budowy na morzu (offshore). Firma jest listowana na giełdzie Oslo Stock Exchange.
Kongsberg Maritime to norweska firma specjalizująca się w technologii żeglugi morskiej. Jest liderem innowacji. Posiada polski oddział w Szczecinie.
CZYTAJ WIĘCEJ: Reach Subsea kupuje norweskiego dostawcę rozwiązań w zakresie monitoringu geofizycznego MFW i CCS.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim