W PGZ Stocznia Wojenna odbyła się wizyta wysokich rangą przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Mieli okazję zapoznać się z przebiegiem prac związanych z przebudową stoczni, a także nad nowymi, wielozadaniowymi fregatami programu "Miecznik".
Przybyłych gości oprowadzili prezes zarządu Marcin Ryngwelski oraz członkini zarządu Beata Koniarska. Zaprezentowali postępy prac przy budowie pierwszej z trzech fregat programu "Miecznik", przyszłego ORP Wicher oraz inwestycji związanych z tym strategicznym przedsięwzięciem, w tym Hali Kadłubowej, będącej największym tego rodzaju obiektem stoczniowym w kraju.
Wśród przybyłych gości byli obecni przedstawiciele MON, Agencji Uzbrojenia i polskiej Marynarki Wojennej, w tym:
- Pan Paweł Bejda, Wiceminister Obrony Narodowej;
- wiceadm. Jarosław Ziemiański, Inspektor Marynarki Wojennej;
- gen. bryg. Artur Kuptel, Szef Agencji Uzbrojenia;
- płk Krzysztof Komorowski, Dyrektor Departament Polityki Zbrojeniowej;
- Jan J. Grabowski, Członek Zarządu PGZ SA;
- Cezary Cierzan, Dyrektor Departamentu Technologii Morskich PGZ.
- Podczas wizyty skupiliśmy się na najważniejszych etapach budowy okrętów oraz inwestycjach związanych z tym największym w dziejach Marynarki Wojennej RP projektem. Nasi goście miał okazję zapoznać się z zaawansowanymi technologiami, które już wdrożyliśmy, aby zapewnić najwyższą jakość i efektywność produkcji - podkreśliła Beata Koniarska na portalu Linkedin.
Budowa wielozadaniowych fregat programu "Miecznik" ma oznaczać wielki przeskok jakościowy dla polskiej Marynarki Wojennej. Trzy okręty będą wchodzić w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia. To również ważny etap rozwoju rodzimego przemysłu stoczniowego w Gdyni, który w przyszłości ma dalej zaopatrywać morski rodzaj sił zbrojnych w okręty zarówno na potrzeby krajowe, jak i zagraniczne.
Aktualnie PGZ Stocznia Wojenna przygotowuje się do przejęcia Hali Kadłubowej i przeniesienia do niej powstającego kadłuba przyszłego ORP Wicher. Jego budowa trwa od sierpnia 2023 roku, a położenie stępki miało miejsce w styczniu tego roku. Tam będą kontynuowane dalsze prace, a gotowy kadłub zostanie stamtąd w 2026 roku wyprowadzony na wodowanie.
Umowa z Inspektoratem Uzbrojenia została podpisana 27.07.2021 roku. Za realizację przedsięwzięcia odpowiada Konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Czy to najbrzydsze okręty świata? Austal USA woduje ostatni okręt typu Independence
Meyer Werft wyprowadza na wodę napędzany LNG wycieczkowiec Disney Treasure
Damen dostarczy siłom morskim Litwy holownik
Cisza nad stocznią. Stoczniowy holding w sztormach polityki i prywatnych interesów
Hetman Iwan Wyhowski już na wodzie. W Stambule wyjątkowa uroczystość wodowania drugiej ukraińskiej korwety
CMA CGM na kursie inwestycji, informatyzacji i dekarbonizacji. Francuski operator stawia na żeglugę i logistykę