Już w następnym tygodniu rozpoczną się prace przy remoncie Kanału Łuczańskiego w Giżycku (woj. warmińsko-mazurskie). Przedsięwzięcie ma kosztować blisko 68 mln zł, a remont ma się zakończyć pod koniec roku.
Remont kanału obejmie budowę umocnień brzegowych, a na odcinkach cumowniczych zostaną zainstalowane odbojnice gumowe i poldery cumownicze. Na obu brzegach, co 200 metrów zostaną umocowane metalowe drabinki wkomponowane w obrys oczepu. Powstaną też nowe schodki zejściowe na skarpach oraz wyloty odprowadzające wody opadowe. W oparciu o wydaną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach na kilku odcinkach zostaną wykonane prace konserwacyjne dna kanału, polegające na usunięciu naniesionego materiału rzecznego do uzyskania minimalnej głębokości 1,6 metra. Prace remontowe obejmą również wieżę i maszt nawigacyjny od strony jeziora Niegocin i Kisajno. W pobliżu kanału zostaną zainstalowane tablice informacyjne wraz z oświetleniem. Teren po przeprowadzonych pracach remontowych zostanie uporządkowany. Całkowity koszt prac to blisko 68 mln zł.
- Taka jest deklaracja wykonawcy remontu, że 23 stycznia ma tam wjechać sprzęt i będzie sukcesywnie rozpoczynać te prace - przekazała Joanna Szerenos-Pawilcz z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Jak dodała, termin zakończenia tej inwestycji wyznaczono na koniec listopada 2023 roku.
To kolejny mazurski kanał, który będzie wyremontowany przy wsparciu funduszy europejskich. Wcześniej oddano do użytku kanały: Grunwaldzki, Tałcki, Piękna Góra i Mioduński. Kontynuowane są prace przy modernizacji kanałów: Szymońskiego i Węgorzewskiego, rzeki Węgorapy i stopnia wodnego w Karwiku. Wyremontowana zostanie również śluza Guzianka I. Łączna wartość inwestycji prowadzonych przez Wody Polskie w regionie to ponad 300 mln zł, a dotacje unijne na remont samych kanałów to blisko 100 mln zł.
Ze względów bezpieczeństwa, na czas prac remontowo-budowlanych Kanał Łuczański zostanie zamknięty dla wszystkich użytkowników drogi wodnej. Szczegółowe informacje będą podawane w komunikatach nawigacyjnych.
Kanał Łuczański (do 2017 roku Kanał Giżycki, nazwę zmieniono za namową mieszkańców) przechodzi przez zachodnią część Giżycka. Historycznie powstał z inicjatywy władz pruskich w latach 1765–1772. Został odbudowany i pogłębiony w czasie robót publicznych realizowanych w latach 1854–1857. Ma 2130 metrów długości, średnio 12 metrów szerokości (9 metrów przy moście kolejowym) i średnio 1,9 metra głębokości. Jego brzegi zostały wybetonowane podczas ostatniego remontu, przeprowadzonego w latach 50-tych XX wieku. Na obu brzegach biegnie ścieżka do holowania jednostki na linie. Znajduje się na obszarze chronionego krajobrazu Krainy Wielkich Jezior Mazurskich.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej