Badacze zarejestrowali największą falę wyjątkową od czasu uruchomienia pomiarów – miała 17,6 metrów, czyli tyle co czterokondygnacyjny budynek.
Falę zarejestrowali i opisali badacze z MarineLabs Data Systems. Wystąpiła w listopadzie 2020 roku na Pacyfiku, na zachód od Ucluelet w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie. Została także opisana w raporcie naukowym autorstwa dr Johannesa Gemmricha i Leah Cicon z Uniwersytetu Wiktorii, opublikowanym w „Scientific Reports”.
Fala, która miała 17,6 metrów, jest rekordowa pod względem wielkości proporcjonalnej do fal występujących w tym czasie – miała prawie 3 razy więcej, bo fale wokół niej sięgały około 6 metrów. Badacze zaznaczają, że historia zna wyższe fale wyjątkowe, ale występowały one na akwenach o wyższych przeciętnie falach.
Fale wyjątkowe (ang. rogue waves) to fale o wysokości ponad dwukrotnie większej niż inne fale występujące wokół nich. Dopiero stosunkowo niedawno zaczęto je rejestrować, choć marynarze opowiadali o nich od wieków – historie te były jednak w dużej mierze traktowane jako legendy. Po raz pierwszy oficjalnie zmierzono falę wyjątkową u wybrzeży Norwegii w 1995 roku. Mierzyła 25,6 metra i została opisana jako „fala Draupnera” (została zarejestrowana poprzez urządzenia na platformie wydobywczej Draupner) lub „fala noworoczna”. Wystąpiła przy stanie morza z wysokością fali wynoszącą około 12 metrów.
– Fala Ucluelet jest proporcjonalnie prawdopodobnie najbardziej ekstremalną falą, jaką kiedykolwiek zarejestrowano – mówi dr Johannes Gemmrich, który zajmuje się badaniami fal w ramach pracy naukowej. – W stanach pełnomorskich zarejestrowano tylko kilka fal wyjątkowych i żadna z nich nie miała tej wielkości. Prawdopodobieństwo wystąpienia takiego zdarzenia wynosi raz na 1300 lat – dodaje.
Fala została zarejestrowana przez boję czujnikową MarineLabs, umiejscowioną około czterech mil od brzegu Ucluelet.
– Nieprzewidywalność fal wyjątkowych i sama moc tych ścian wody może uczynić je niezwykle niebezpiecznymi dla operacji morskich i społeczeństwa – mówi dyrektor generalny MarineLabs, dr Scott Beatty. – Możliwość przewidywania takich fal to otwarta kwestia, ale nasze badania pomagają lepiej zrozumieć kiedy, gdzie i jak one powstają i jakie niosą ze sobą ryzyko – wyjaśnia.
AMW z porozumieniem z Babcock Polska o współpracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych
Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim
Saab inwestuje w badania nad technologiami podwodnymi
Szkolenia wojskowe w Akademii Marynarki Wojennej. Trwa akcja "Trenuj z wojskiem"
Statek Oceanograf po rejsie badawczym powrócił do Trójmiasta
NATO na Politechnice Gdańskiej. Uczelnia jako „Living Lab” sojuszu