Obecnie armatorzy kontenerowców wciąż notują zyski, mimo katastrofalnej sytuacji na rynku przewozów kontenerowych. Jak radziliby sobie, gdyby nie niska cena ropy? Bardzo źle – oceniają analitycy z agencji Drewry.
Drewry Maritime Research przeprowadziła badania przychodów i rezerw 16 z 20 największych armatorów. Grupa operuje 65 proc. światowej floty kontenerowców. Ich łączne przychody wyniosły 60 mld dolarów w pierwszej połowie 2015 roku, o 5 proc. mniej niż w zeszłym roku. Tendencja spadkowa to efekt niskiego popytu na kontenerowce oraz niskich stawek frachtu. Tylko dwóch tajwańskich przewoźników zanotowało wzrost przychodów: Wan Hai, który obsługuje niszowe trasy wewnątrz azjatyckie oraz Yang Ming.
Mimo spadków przychodów, sprawa zupełnie inaczej ma się z zyskami. Łączny zysk EBIT (zysk przed odliczeniem podatków i odsetek) wyniósł w I połowie 2015 roku 3,3 mld dolarów, to aż trzy razy więcej niż rok temu (1,1 mld dolarów).
To ewidentnie zasługa niskich cen paliw. Wystarczy przypomnieć, że jeszcze w styczniu 2014 roku za jedną tonę paliwa płaciło się w Singapurze i Rotterdamie około 600 dolarów. W lipcu cena spadła poniżej 250 dolarów.
- Drastyczny spadek cen ropy oznacza, że oszczędności na paliwie przewyższają straty spowodowane niski stawkami frachtu. Dzięki temu zyski armatorów są wciąż wysokie, choć z każdym miesiącem spadają – tłumaczą eksperci z Drewry.
Szczególnie dokładnie zostały zbadane finanse francuskiego CMA CGM, który jako jedyny przesłał szczegółowe dane finansowe. Wynika z nich, że przewoźnik obniżył wszystkie koszty będące po jego stronie – pensje, wydatki biurowe, ale przed stratami uratowało ich aż 33 proc. mniejsze wydatki na paliwo, które powinno utrzymywać się na podobnym poziomie jeszcze przez długi czas.
- Niezależnie od wzrostu ceny ropy, ten rok będzie udany finansowo dla armatorów. Nawet nie biorąc pod uwagę wyników z IV kwartału, zysk, który wypracowali przewoźnicy jest za duży – przekonują analitycy Drewry.
Nietypowy pasażer promu Stena Estelle znalazł się za burtą. Ratownicy uratowali psa
RZGW w Gdańsku: fala powodziowa do regionu dopłynie za 1,5-2 tygodnie, ale ma nie stanowić zagrożenia
Wielki Finał PGE PolSailing: żeglarska pasja i edukacja spotkają się na Jeziorze Solińskim
Brytyjska minister obrony otwiera zakład okrętów podwodnych Babcock w Plymouth
MidOcean Energy z grupy EIG nabędzie dodatkowe 15% udziałów w Peru LNG od Hunt Oil Company
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym