Morze Bałtyckie jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych mórz na świecie, co sprawia, że inicjatywy mające na celu jego ochronę są niezwykle ważne. Jednym z kluczowych problemów Bałtyku jest eutrofizacja, czyli nadmierne wzbogacenie wód w substancje odżywcze, głównie azot i fosfor. Organizacja Race For The Baltic w celu przeciwdziałania temu zjawisku opracowała katalog najlepszych praktyk dotyczących przeładunków towarów masowych suchych, takich jak nawozy i fosforyt.
Eutrofizacja Bałtyku wynika z nadmiernego dopływu substancji biogennych, co prowadzi do wyczerpania tlenu w wodach, co z kolei skutkuje śmiercią wielu form życia. Jednym ze źródeł tych substancji są operacje portowe, gdzie przy przeładunku nawozów mineralnych i fosforytu mogą przedostawać się do wód duże ilości substancji odżywczych.
7 maja br. w budynku Stoczni Cesarskiej Development w Gdańsku odbyło się spotkanie w formie okrągłego stołu, w którym uczestniczyli przedstawiciele zarządów dużych i małych portów, terminali portowych, Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz kapitanatów z Gdańska i Gdyni. Dyskutowano nad rekomendacjami zawartymi w projekcie katalogu oraz wymieniano się pomysłami na ich wdrożenie. W efekcie dyskusji oraz zgłoszonych uwag i propozycji powstała ostateczna wersja katalogu.
Celem katalogu jest wskazanie, jak implementować przepisy portowe oraz regulaminy ochrony środowiska w zakresie przeładunku towarów suchych masowych, aby minimalizować rozsypy nawozów i fosforytu. Dokument zawiera osiem głównych rekomendacji:
1. Stosowanie pokryw ochronnych między burtą statku a nabrzeżem – aby zapobiegać przedostawaniu się materiałów do wód portowych.
2. Efektywne procedury sprzątania nabrzeża – codzienne sprzątanie oraz szybka reakcja na większe rozsypy.
3. Zarządzanie wodami opadowymi i roztopowymi – minimalizowanie zanieczyszczeń poprzez przykrywanie odpływów i regularne monitorowanie wód.
4. Regularne szkolenia dla operatorów dźwigów – zwiększające świadomość i umiejętności w zakresie ochrony środowiska.
5. Szczelne chwytaki dźwigowe – zapobiegające rozsypywaniu materiałów.
6. Zamknięte systemy dźwigowe – eliminujące ryzyko utraty materiałów.
7. Systemy przeciwpyłowe – minimalizujące rozprzestrzenianie się pyłów.
8. Szczelność transportu materiałów na nabrzeżu – użycie zakrytych taśmociągów i zabezpieczonych lejów zsypowych.
Zachęcamy do zapoznania się z katalogiem w całości, który jest dostępny pod tym linkiem.
Katalog Najlepszych Praktyk został bardzo dobrze przyjęty przez zarządy największych polskich portów i jest aktualnie wdrażany do ich wewnętrznych regulacji, a także promowany wśród terminali portowych w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu. Katalog można już znaleźć m.in. na stronie internetowej portu w Gdańsku.
Race For The Baltic planuje rozszerzenie projektu na inne obszary, takie jak przeładunek zbóż oraz kontynuację współpracy z portami i terminalami portowymi. Organizacja jest również partnerem w projekcie Interreg South Baltic pt. PortShaz, który koncentruje się na zagrożeniach dla środowiska przy przeładunku materiałów sypkich luzem.
Katalog najlepszych praktyk opracowany przez Race For The Baltic stanowi ważny krok w kierunku ochrony Morza Bałtyckiego przed eutrofizacją. Poprzez wdrożenie rekomendowanych działań, polskie porty mogą znacznie zmniejszyć ilość substancji odżywczych przedostających się do wód, przyczyniając się do poprawy stanu środowiska i zrównoważonego rozwoju regionu.
Race For The Baltic to organizacja non-profit, która została założona w 2013 roku przez Zennström Philanthropies. Jej głównym celem jest umożliwienie współpracy polityków, branżowych profesjonalistów, organizacji pozarządowych i władz lokalnych, które dążą do poprawy stanu środowiska Morza Bałtyckiego i zapewnienia długoterminowej rentowności regionu.
Trwa Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub [wideo]
Maersk uruchomił nowy magazyn w Danii
GUS: o 18,6 proc. spadła ilość ładunków transportowanych żeglugą śródlądową w 2023 r.
Wzrost cen frachtów morskich z Azji do Europy
Szwecja będzie miała nowy port głębokowodny. Ruszyło pogłębianie
Przy terminalu promowym w Świnoujściu powstaną zbiorniki na ścieki