W ostatnich trzech miesiącach Polska Żegluga Morska obserwuje duży wzrost zainteresowania masowcami przystosowanymi do żeglugi na Wielkich Jeziorach w USA - podał rzecznik Grupy PŻM. Przyczyną jest duży popyt na zboże amerykańskie i kanadyjskie, które trafia do krajów arabskich i Europy.
Mimo pewnych trudności z ładunkami na Wielkie Jeziora z powodu dużego popytu na amerykańskie i kanadyjskie zboże, opłaca się wysyłać statki z Europy nawet bez ładunku - poinformował w środę rzecznik Grupy PŻM Krzysztof Gogol. Jak wskazał, pandemia spowodowała mniejszy popyt w Stanach Zjednoczonych na europejską stal, a z powodu ostatniej ciepłej zimy i zalegania zapasów soli drogowej w Kanadzie nie ma w przewozach w tym roku tego tradycyjnego towaru.
- Zwiększony popyt na statki przekłada się na odpowiednio atrakcyjne stawki frachtowe, które rekompensują koszty podróży balastowej i dodatkowo generują zysk armatora - tłumaczy Gogol.
Zboża z Wielkich Jezior przewożone są do krajów arabskich, Europy, a także do portów Zatoki Meksykańskiej; transport morski jest w tym przypadku bardziej opłacalny dla właścicieli ładunków, niż transport śródlądowy rzeką Missisipi.
Dużym tegorocznym kupcem zbóż ładowanych w portach Wielkich Jezior w USA jest Egipt - wynika z informacji PŻM. Zakupy zbóż przez ten kraj w tym sezonie są o 40 proc. wyższe niż w ubiegłorocznym. Egipt tworzy rezerwy zbożowe z powodu koronawirusa. Duże ilości zbóż różnego rodzaju kupują także Maroko i Algieria. W obu krajach w tym roku zbiory się nie udały z powodu suszy.
Oprócz kierunku północnoamerykańskiego, zboża do krajów arabskich płyną również z Argentyny i Ukrainy.
PŻM jest drugim pod względem wielkości tonażu armatorem oceanicznych jeziorowców na świecie. Statki te na jeziorach nazywane są "salties".
PŻM ma łącznie 24 statki przystosowane do żeglugi na Wielkich Jeziorach, w tym 16 klasycznych jeziorowców (typu "Isa", "Miedwie" oraz "Gardno") oraz osiem statków mniejszych, również wykorzystywanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach (typu "Regalica"). (PAP)
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”