Symboliczne nadanie imion nowym lodołamaczom odbyło się we wtorek (30 listopada) na wyspie Ołowiance przy nabrzeżu Motławy w Gdańsku. Wielofunkcyjne lodołamacze warte w sumie prawie 80 mln zł zbudowała szczecińska Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" dla Wód Polskich. Jednostki zostały przeznaczone do pracy na Dolnej Wiśle.
Puma, Narwal, Nerpa i Manat to cztery jednostki, które "Gryfia" wybudowała w okresie od 2018 do 2021 roku. Najważniejszą wśród tych jednostek jest lodołamacz czołowy Puma. Ma on za zadanie wyłamywanie w lodzie rynny, rozbijanie zatorów, uwalnianie z oblodzenia filarów mostów i budowli wodnych.
Pozostałe to lodołamacze liniowe, czyli mniejsze i lżejsze od czołowego. Ich zadaniem jest poszerzanie wyłamanej rynny, rozbijanie dużych tafli lodu w rynnie i zapewnianie swobodnego spływu kry.
- To jedne z najbardziej nowoczesnych specjalistycznych jednostek w Europie. Lodołamacze już niedługo ruszą do pracy, a niektóre już pokazały swoje możliwości w zeszłym roku (Puma, Narwal, red.) - mówił Przemysła Daca, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Podkreślał, że na kierowniku operacji lodołamania oraz na kapitanie ciąży duża odpowiedzialność. - To ciężka i niebezpieczna praca, w trudnych zimowych warunkach. Nieraz kapitanowie i załogi statku narażają swoje życie. Stąd zaplecze techniczne jest tak bardzo ważne: i dla bezpieczeństwa marynarzy, i lepszego wykonywania akcji lodołamania.
Niezależnie od warunków atmosferycznych, w każdym sezonie zimowym obowiązuje tzw. zimowe pogotowie, podczas którego lodołamacze i ich załogi pozostają w gotowości na wypadek konieczności przeprowadzenia akcji lodołamania dla ochrony przeciwpowodziowej. Pogotowie trwa od połowy grudnia do marca. Czas jego trwania w danym regionie może być przedłużony, w zależności od istniejącego bądź prognozowanego zagrożenia powodziami zatorowymi. W sezonie zimowym 2020/2021 na Dolnej Odrze i Środkowej Wiśle pracowały 23 lodołamacze.
Chrzest lodołamaczy. Długa historia, ważna tradycja
Wszystkie lodołamacze, które od dziś mają również swoje matki chrzestne, stacjonują w bazie na terenie śluzy w Gdańsku Przegalinie. Matką chrzestną Pumy została Małgorzata Zwiercan (była posłanka, dziś ekspert w Kancelarii Premiera), Narwala Natalia Nitek-Płażyńska (żona posła PiS), Manata Małgorzata Witkowska (żona wiceministra infrastruktury), a matką chrzestną Nerpy została Anna Jabłońska (ministerstwo infrastruktury).
Przypomnijmy, że oprócz Pumy, Narwala, Nerpy i Manata, RZGW w Gdańsku posiada jeszcze pięć starszych lodołamaczy: czołowego Tygrysa (rok produkcji 1984 r.) i liniowe: Rekin (1991 r.), Orka (1991 r.), Foka (1988 r.) i Żbik (1989 r.).
Blisko 80 mln zł na wielofunkcyjne lodołamacze
Program unowocześniania i wymiany floty dla Wód Polskich realizowany jest od 2016 roku.
- Przestarzałe jednostki często się psuły, remonty przestały się opłacać - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury. - Nowe lodołamacze są wielozadaniowe, wyposażono je w funkcję pożarniczą, holowniczą, ratunkową, ale mogą też neutralizować obszary zaolejone. Istotne jest to, że będą pracowały zarówno na Dolnej Wiśle, jak i Dolnej Odrze. A te akweny są bardzo często użytkowane zimą.
Inwestycja w nowe lodołamacze była możliwa dzięki pieniądzom unijnym w wysokości 85 proc. z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIŚ), Priorytet II „Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu”, Działanie 2.1 „Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska”. Całkowity budżet projektu wyniósł 78,6 mln. zł.
Jakie inwestycje planują Wody Polskie na Pomorzu?
- Żuławy ze względu na największą depresję w kraju jest dla nas miejscem szczególnej troski. Przygotowujemy program dla Żuław, który będzie obejmował również gospodarkę wodną. Wiele inwestycji przed nami - powiedział Przemysław Daca dodając, że Wody Polskie skupiają się na inwestycjach głównie przeciwpowodziowych i oddaje coraz więcej obiektów hydrotechnicznych.
W roku 2021 Wody Polskie zrealizowały inwestycje warte 2 mld zł.
- Natomiast w sumie inwestycje, które są w trakcie, oraz te, które wkrótce zaczniemy to kwota 25 mld zł - podsumował prezes.
Parametry lodołamacza czołowego Puma:
• Długość całkowita Lc = 33.45 m;
• Długość między pionami Lpp = 30.41 m;
• Szerokość całkowita Bc = 8.1 m;
• Szerokość konstrukcyjna B = 7.22 m;
• Wysokość boczna H = 2.50 m;
• Zanurzenie maksymalne Tmax = 2.0 m;
• Zanurzenie projektowe T = 1.60 m;
• Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu projektowym HT = 4.00 m;
• Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.60 m;
• Silnik główny 1044 kW (1400KM);
• Napęd: śruba nastawna;
• Uciąg na palu min. 10 T;
• Wyporność przy zanurzeniu projektowym 175 t.
Parametry lodołamaczy liniowych - Narwal, Nerpa i Manat:
• Długość całkowita Lc = 28.07 m;
• Długość między pionami Lpp = 25.32 m;
• Szerokość całkowita Bc = 7.07 m;
• Wysokość boczna H = 2.40 m;
• Zanurzenie maksymalne Tmax = 1.70 m;
• Zanurzenie projektowe T = 1.45 m;
• Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.70 m;
• Silnik główny spalinowy o mocy 597 kW (800KM);
• Napęd: śruba stała;
• Uciąg na palu min. 6 T;
• Wyporność przy zanurzeniu projektowym 132 t.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024