• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Viking Energy na amoniaku. Wärtsilä i Eidesvik tworzą przyszłość żeglugi

jmj

27.08.2024 15:22
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Viking Energy na amoniaku. Wärtsilä i Eidesvik tworzą przyszłość żeglugi

Partnerzy portalu

PSV Viking Energy, fot. WÄRTSILÄ

Wärtsilä i Eidesvik Offshore zbliżają się do kluczowej fazy swojego rewolucyjnego przedsięwzięcia: konwersji jednostki zaopatrzeniowej platform wiertniczych (Platform Supply Vessel - PSV) Viking Energy na napęd amoniakowy. Planowana modernizacja uczyni Viking Energy pierwszym statkiem na świecie w pełni napędzanym amoniakiem, wyznaczając nowy standard w zakresie zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji w żegludze.

Projekt konwersji statku Viking Energy na napęd amoniakowy, realizowany przez norweskiego armatora Eidesvik Offshore i fińską firmę technologiczną Wärtsilä, rozpoczął się w 2021 roku jako część ambitnej strategii dekarbonizacji przemysłu morskiego. Wtedy to ogłoszono zamiar przystosowania statku do pracy na paliwie amoniakowym. Pierwotny projekt, znany jako Apollo, obejmował częściową konwersję, która miała umożliwić działanie statku na mieszance amoniaku i LNG.

Obecnie projekt przeszedł do kluczowej fazy, która obejmuje pełną konwersję Viking Energy. Prace mają się zakończyć na początku 2026 roku, a statek stanie się pierwszym na świecie, który będzie w pełni napędzany amoniakiem podczas regularnej eksploatacji.

W ramach najnowszej fazy projektu Wärtsilä dostarczy nowoczesny silnik amoniakowy oraz kompleksowy system zasilania paliwem, w tym zaawansowane technologie oczyszczania spalin. Nowa instalacja obejmie również innowacyjne rozwiązania zabezpieczające, które zapewnią bezpieczne i efektywne działanie amoniaku jako paliwa.

Amoniak zyskuje na znaczeniu jako kluczowe paliwo w kontekście globalnych dążeń do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Nowe regulacje nakładają na przemysł morski obowiązek osiągnięcia zerowej emisji netto do połowy stulecia, co sprawia, że amoniak staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą. Projekt wpisuje się w tę globalną transformację, kontynuując innowacyjne podejście, które przyniosło wcześniejsze sukcesy – statek był pierwszym w swojej klasie zasilanym LNG i uzyskał certyfikat Battery Power za zainstalowany system bateryjny.

Wsparcie finansowe i współpraca z Equinor, który czarteruje statek i uczestniczy w finansowaniu konwersji, podkreślają zaangażowanie w szeroką transformację energetyczną sektora morskiego. Pełne wdrożenie technologii amoniakowej przewidziane jest na pierwszą połowę 2026 roku. Ten projekt stanowi istotny krok w kierunku realizacji celów dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju w branży morskiej.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.