• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Przy współpracy z Damenem branża stoczniowa Kolumbii ma zbudować pierwszą w swojej historii fregatę

12.08.2024 10:23 Źródło: COECMAR, Damen, MW Kolumbii
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Przy współpracy z Damenem branża stoczniowa Kolumbii ma zbudować pierwszą w swojej historii fregatę

Partnerzy portalu

Fot. COTECMAR

Na pokładzie jednostki flagowej Marynarki Wojennej Kolumbii, żaglowcu Gloria firmy COTECMAR i Damen podpisały protokół ustaleń oraz umowę o świadczenie usług technicznych, dostawę materiałów i sprzętu dla pierwszej fregaty, jaka ma powstać w ramach kolumbijskiego przemysłu stoczniowego.

W podpisaniu kontraktu 10 sierpnia wzięli udział Reina Buijs, ambasador Holandii w Kolumbii, wiceadm. Juan Ricardo Rozo Obregón, Comandante de la Armada de Colombia, wiceadmirał Luis Fernando Marquez Velosa, prezes COTECMAR, Roland Briene, dyrektor zarządzający Damen Naval i Pieter Becker, dyrektor handlowy PES Colombia Damen Naval. Dokumenty mają być zgodne z zawartą we wrześniu 2022 roku umową o współpracy, podpisanej przez oba przedsiębiorstwa. Będą zaangażowane w budowę fregaty oznaczonej jako PES, czyli Plataforma Estratégica de Superficie, tj. strategiczna platforma powierzchniowa.

Zaplanowana jednostka otrzyma nazwę ARC Almirante Padilla i ma zostać zbudowana w oparciu o projekt platformy SIGMA 10514 dostarczony przez Damen. Jej długość ma wynosić 10,5 metra, a szerokość 14,02 metrów. 'Wyporność będzie najpewniej wynosić 2200-2500 ton. Będzie to pierwszy okręt tej klasy zbudowanej przez państwową stocznię Cotecmar (Corporación de Ciencia y Tecnología para el Desarrollo de la Industria Naval, Marítima y Fluvial) z siedzibą w kolumbijskiej Kartagenie, a także największy i najbardziej złożony, jaki powstał w kraju, co budzi skojarzenia z polskiem programem "Miecznik". Co istotne, program zakłada budowę i dostarczenie łącznie nawet pięciu fregat po 2030 roku.


Przedsięwzięcie ma odzwierciedlać postęp technologiczny, naukowy i innowacyjny, w zakresie jaki miał się dokonać w krajowej branży stoczniowej, przy czym budowa fregaty ma oznaczać krok do przodu w rozwoju sił morskich oraz rozwoju local content. Ma zyskać na tym zarówno przemysł okrętowy, jak i szereg innych innych firm w ramach łańcucha dostaw.

Admirał Rozo wspomniał, że wydarzenie jest "historycznym dniem, zarówno dla kolumbijskiej marynarki wojennej, jak i dla COTECMAR". Z kolei Roland Briene dodał, że Damen Shipyards Group jest szczególnie dumna z możliwości realizacji tego zamówienia wspólnie z COTECMAR. Zaznaczył też, że z niecierpliwością czeka na rozpoczęcie budowy tego statku i wskazał, że zamówienie było częściowo spowodowane dobrą współpracą, którą COTECMAR i Damen rozwinęły podczas niedawnej budowy oceanograficznego i arktycznego statku badawczego Simón Bolívar.

Nowa fregata ma zapewnić zwiększenie zdolności bojowych Marynarki Wojennej Kolumbii (Armada Nacional de la República de Colombia). Obecnie trzon sił stanowią zbudowane jeszcze w latach 80-tych X wieku w ówczesnych Niemczech Zachodnich fregaty, a także dostarczone w latach 2014-2020 dwie południowokoreańskie korwety, również zbudowane w latach 80-tych. Siły te uzupełniają, zbudowane przy współpracy z niemiecką branżą stoczniową trzy patrolowce oparte na platformie Fassmer-80. Do tego dochodzą cztery okręty podwodne, dwa typu 209 i dwa typu 206, a także kilkadziesiąt mniejszych jednostek, w tym patrolowych, zwiadowczych, desantowych, szkolnych oraz pomocniczych.

W oparciu o projekt SIGMA 10514 powstało 10 jednostek, a zaplanowanych jest kolejnych osiem. Dostosowane projekty trafiły do wyposażenia sił morskich Indonezji (jako korwety i fregaty), Maroka, Wietnamu oraz Meksyku (jako fregaty).

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.