W Porcie Gdynia otwarto dziś, 15 listopada, wstępne oferty złożone w
przetargu na nowego operatora terenów, które obecnie zajmowane są
m.in. przez Baltic Container Terminal (BCT). O rolę nowego operatora
ubiegają się dwie spółki: International Container Terminal Services Inc. oraz Gdynia Container Terminal Sp. z o.o.
Postępowanie przetargowe na nowego operatora terenów obejmujących między innymi aktualny BCT ogłoszone zostało 16 sierpnia 2021. Otwarcie wstępnych ofert zostało zaplanowane na poniedziałek, 15 listopada. Nowy operator będzie mógł rozpocząć swoje działania po wygaśnięciu obecnie obowiązującej umowy, czyli po 31 maja 2023 roku.
Przetarg dotyczy dzierżawy terenów o powierzchni 66 tys. mkw, czyli o prawie 1/3 więcej, niż zajmuje obecnie BCT. Docelowo ma się na nim w dalszym ciągu mieścić terminal przeładunkowy kontenerów, ale także elementów morskich farm wiatrowych. Jest to część tymczasowego portu instalacyjnego.
Swoje wstępne oferty w przetargu złożyły tylko dwie spółki: International Container Terminal Services Inc., która jest aktualnym operatorem BCT, oraz Gdynia Container Terminal Sp. z o.o., która jest operatorem innego terminala kontenerowego w Porcie Gdynia - GCT. Udział obu firm w przetargu był spodziewany.
Postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu ograniczonego. Swoje wstępne oferty mogli zgłaszać wszyscy zainteresowani. Do złożenia oferty ostatecznej zaproszone zostaną wybrane firmy. Oferty są oceniane m.in. pod kątem oszacowanych przychodów, liczby przeładowanych kontenerów i oceny koncepcji przeładunku elementów morskich farm wiatrowych. Oferenci zobligowani byli do kontaktu z właścicielami polskich koncesji morskich farm wiatrowych na Bałtyku celem ustalenia warunków niezbędnych do przedstawienia ofert zagospodarowania terenu. Zgodnie z szacunkami Zarządu Morskiego Portu Gdynia, wybór ostatecznej oferty powinien nastąpić do końca stycznia 2022. Przedstawiciele portu zastrzegają jednak, że ten termin może się zmienić w zależności od treści ofert oraz przebiegu negocjacji.
W ostatnim czasie w obu terminalach kontenerowych w Porcie Gdynia – GCT oraz BCT (którego tereny są objęte przetargiem) – odbywały się już przeładunki elementów farm wiatrowych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia w zeszłym tygodniu ogłosił także przetarg na m.in. badania geologiczne dna morskiego pod budowę docelowego terminala instalacyjnego dla offshore. Jednocześnie oba terminale notują bardzo dobre wyniki w przeładunkach kontenerów.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej