• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Przepisy specustaw inwestycyjnych będą mogły być stosowane do inwestycji towarzyszących CPK

ew

06.11.2020 12:56 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przepisy specustaw inwestycyjnych będą mogły być stosowane do inwestycji towarzyszących CPK

Partnerzy portalu

Przepisy specustaw inwestycyjnych będą mogły być stosowane do inwestycji towarzyszących CPK - GospodarkaMorska.pl
fot. mat. prasowe

Dla inwestycji towarzyszących Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu przewidziano stosowanie przepisów tzw. specustaw inwestycyjnych - zakłada projekt rozporządzenia. Mogą to być inwestycje dot. np. linii kolejowych czy dróg o znaczeniu dla CPK.

Chodzi o projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ukazał się w piątek na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji.

Jak czytamy w piśmie kierującym projekt do konsultacji podpisanym przez pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horały, "obowiązek wydania (...) rozporządzenia wynika z obligatoryjnego charakteru upoważnienia ustawowego, zawartego w przepisie (...) ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym".

"Celem rozporządzenia jest określenie listy Inwestycji Towarzyszących, która stanowić będzie element +Programu inwestycyjnego Centralny Port Komunikacyjny na lata 2020-2023+ – będącego dokumentem wykonawczym, ustanawiającym ramy finansowe przedsięwzięć powiązanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Inwestycjami Towarzyszącymi mogą być inwestycje celu publicznego, w szczególności linie kolejowe i drogi publiczne, mające znaczenie dla szeroko rozumianego prawidłowego funkcjonowania CPK oraz rozwoju i integracji aglomeracji znajdujących się w sąsiedztwie Portu a także urządzenia i obiekty do obsługi ruchu lotniczego lotniska użytku publicznego wchodzącego w skład Centralnego Portu Komunikacyjnego"- napisał Horała.

Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji projektu, "w sferze realizacyjnej, dla Inwestycji Towarzyszących, przewidziano możliwość stosowania przepisów tzw. specustaw inwestycyjnych – również w przypadkach, gdy inwestor danej kategorii przedmiotowej inwestycji w ogólnym porządku prawnym nie dysponuje takim uprawnieniem". Ponadto, inwestor inwestycji towarzyszącej uprawniony jest do wykorzystania narzędzia planu rezerwacji dla zabezpieczenia potrzeb terenowych oraz do wykorzystania prawnej regulacji ustanawiania tuneli w sieci infrastruktury liniowej.

"Realizacja Komponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego stanowi podstawowy element przedsięwzięcia pozwalając na skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących dostępnością wszystkie regiony kraju, którego głównym węzłem będzie CPK" - napisano w OSR.

Jak podkreślono, skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymi miastami – Warszawą i Łodzią – zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej linii kolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy wynoszącego około 15 minut, a z CPK do Łodzi około 30 minut. Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast.

Jak podano w OSR, w węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe w kierunku Płocka i Gdańska oraz Centralnej Magistrali Kolejowej obsługującej Katowice i Kraków.

"Nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi oraz elastyczność w trasowaniu pociągów. Umożliwi to skierowanie przez CPK większości pociągów międzyregionalnych wyjeżdżających z Warszawy w kierunku zachodnim zapewniając skomunikowanie CPK z pozostałymi regionami kraju. W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego zlokalizowany zostanie dworzec kolejowy o wielkości i rozwiązaniach funkcjonalnych adekwatnych do planowanej liczby pociągów i pasażerów" - czytamy.

Jak dodano, skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią wraz z powiązaniem przyległymi liniami kolejowymi stanowi zgodnie z Koncepcją CPK Etap zerowy Komponentu Kolejowego.

"Inwestycje towarzyszące w zakresie sieci dróg krajowych pozwalają na efektywną obsługę komunikacyjną CPK. Transport drogowy stanowić będzie, oprócz kolei, zasadniczy sposób skomunikowania lotniska z otoczeniem. Wskazane inwestycje nakierowane są zarówno na poprawę parametrów istniejących dróg publicznych, jak i realizację nowych inwestycji" - napisano w OSR.

Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.