• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Przemysł i handel zagraniczny Chin napędzają globalny transport morski

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przemysł i handel zagraniczny Chin napędzają globalny transport morski

Partnerzy portalu

Fot. Yantian International Container Terminals

Sprzedaż detaliczna w Chinach wzrosła o 2,7% w lipcu w porównaniu z rokiem ubiegłym, bijąc prognozy wzrostu na poziomie 2,6% według sondażu Reutersa. Produkcja przemysłowa wzrosła o 5,1%.  Na rynku inwestycji w aktywa trwałe, obciążenie nieruchomości pogorszyło się, malejąc o 10,2% w ujęciu rok do roku w lipcu, w porównaniu ze spadkiem o 10,1% w czerwcu. 

Gospodarka Chin wzrosła o 5,2% w 2023 r. To znaczący wzrost w porównaniu z 2022 r., kiedy gospodarka ChRL zanotowała dynamikę zaledwie o 3%. To efekt dostosowywania się przemysłu i handlu do  blokad i zakłóceń spowodowanych koronawirusem. Jest to jeden z najwolniejszych przyrostów  gospodarczych kraju od ponad trzech dekad – zauważa Laura He z oddziału CNN w Honkongu. Tylko trzeba zauważyć, że 30 lat temu PKB ChRL wynosiło 310 mld dol., a w 2023 prawie 17 800 mld dol. 

Handel zagraniczny Chin (liczony w USD) wzrósł w I półroczu o 2,9% rok do roku. Eksport zwiększył się o 3,6% r/r), a import wzrósł o 2% r/r. Dodatni bilans handlowy zwiększył się o 7,9% r/r do ponad 550 mld USD. Ta sytuacja ma oczywiście odzwierciedlenie w transporcie morskim i portach o czym pisaliśmy tutaj >> https://www.gospodarkamorska.pl/79932

– Nadwyżka handlowa Chin w zeszłym miesiącu pobiła rekord ustanowiony w lipcu 2022 r., kiedy fabryki i porty [oraz operatorzy statków – MG] tego kraju ścigały się, aby nadrobić zaległości w światowym popycie po tym, jak rygorystyczna blokada Covid-19 w Szanghaju sparaliżowała produkcję w większości środkowych Chin – Keith Bradsher relacjonuje z Pekinu dla NY Times.

Eksport ożywiony


Nadwyżka handlowa Chin ze Stanami Zjednoczonymi wzrosła do prawie 32 mld dolarów w zeszłym miesiącu, w porównaniu z 29 mld dolarów rok wcześniej, ponieważ Chiny eksportowały więcej i kupowały mniej. Nadwyżka z Unią Europejską osiągnęła 22,6 mld dolarów w czerwcu, w porównaniu z 19,1 mld dolarów w tym samym miesiącu ubiegłego roku. 

Fabryki w Chinach wytwarzają już prawie jedną trzecią światowych produktów przemysłowych. Xi Jinping, najwyższy przywódca kraju, wyznaczył sobie cel narodowy polegający na wspieraniu „nowych jakościowo sił produkcyjnych”, kładąc nacisk na budowę jeszcze większej liczby fabryk z dużą liczbą robotów i innych automatyzacji.

– Lipiec był czwartym miesiącem z rzędu, kiedy eksport w ujęciu dolarowym rósł, osiągając wzrost o 7% r/r. W czerwcu wzrost był jednak wyższy i wynosił 8,6% r/r. Zaskakujący jest lipcowy wzrost importu aż o 7,2% r/r – informuje Andrzej Zawadzki-Liang na łamach portalu Chiny24 powołując się na dane opublikowane przez chińską Generalną Administrację Ceł. 

W ciągu siedmiu miesięcy tego roku odnotowano (w przeliczeniu na RMB) dalszy wzrost handlu zagranicznego z krajami Azji Południowo – Wschodniej (ASEAN) o 10,5% r/r. Ten obszar gospodarczy jest największym partnerem handlowych ChRL. W handlu z krajami Unii Europejskiej, po spadku w pierwszych sześciu miesiącach odnotowano wzrost w ujęciu siedmiomiesięcznym (dzięki wynikom lipca) o 0,4% r/r.  Import z UE wciąż spada (o 1,5% r/r) ale w mniejszym tempie niż to było w okresie sześciu miesięcy, kiedy notowano regres o 2,9% r/r. Z trzecim partnerem gospodarczym ChRL, Stanami Zjednoczonymi, obroty handlu zagranicznego Chin wzrosły o 4,1% r/r, przy czym export był wyższy o 5,1% r/r a import o 1,2% r/r.

Tak dynamicznie rozwijający się przemysł i eksport wymagają surowców. Na tym rynku ChRL również dominuje i dyktuje reguły gry. Szczególnie widać to na rynku surowców energetycznych, gdzie transport morski musiał się szybko dostosować do wysokiego popytu na import niektórych grup surowców.  

Ruda i stal w przemyśle i portach


W czerwcu 2024 r. Chiny importowały 97,6 mln ton rudy żelaza, i było to o 2,2% więcej niż ubr. informuje Banchero Costa na podstawie danych chińskich służb celnych. Import rudy żelaza do Chin w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. wyniósł 611,6 mln ton i był o 6,1% większy w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Całkowity import rudy żelaza do Chin w całym 2023 r. wyniósł 1 181 mln ton i był większy o 6,6% r/r w porównaniu z 2022 r. 

Zwiększony import rudy to również istotne wyzwanie  dla terminali masowych i portów morskich.  W czerwcu 2024 r. zapasy chińskiej rudy żelaza w głównych portach wynosiły około 148,6 mln ton, co stanowi wzrost o 16,2% r/r.  W I połowie 2024 r. średnie zapasy chińskiej rudy żelaza w głównych portach wynosiły 137,8 mln ton, co stanowi wzrost o 3% r/r w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r.

Mimo zwiększonego importu rudy żelaza, przemysł stalowy ChRL działał na takich samych obrotach jak rok wcześniej.  W czerwcu 2024 r. chińska produkcja stali surowej wyniosła 91,2 mln ton i było to o 0,1% więcej r/r, wynika z danych Narodowego Biura Statystycznego, na które powołuje się Banchero Costa Research. Całkowita produkcja stali surowej w Chinach w I połowie 2024 r. wyniosła 526,2 mln ton i była niższa o 2,2% w porównaniu z tym samym okresem 2023 r. Produkcja stali surowej w Chinach w całym 2023 r. wyniosła 1020 mln ton i była wyższa jedynie o 0,9% w porównaniu z 2022 r.

W czerwcu 2024 r. Chiny importowały 0,6 mln ton wyrobów stalowych, -6,6% r/r, wynika z danych chińskiej służby celnej. W okresie styczeń-czerwiec 2024 r. import wyniósł 3,6 mln ton i był niższy o 2,9% r/r. Dal porównania,  w czerwcu 2024 r. Chiny wyeksportowały 8,7 mln ton wyrobów stalowych. Było to o 16,4% więcej r/r. Eksport wyrobów stalowych  w I półroczu  2024 r. wyniósł 53,4 mln ton i był wyższy o 21,7% r/r. Widać z tego, że wiele krajów, w tym europejskich, w tym Polska, uzależniają się od dostaw wyrobów stalowych z ChRL. 

Energia dla przemysłu


W czerwcu 2024 r. Chiny importowały 44,6 mln ton węgla, o 11,9% więcej r/r. W okresie styczeń-czerwiec 2024 r. import węgla do Chin wyniósł 249,6 mln ton i był o 12,4% r/r w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Całkowity import węgla do Chin w 2023 r. wyniósł 474 mln ton i był o 61,8% r/r w porównaniu z 2022 r.  Dla porównania, wydobycie węgla w Chinach w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. wyniosło 2 265,5 mln ton. Natomiast w 2023 r. górnicy chińscy wydobyli  4 678 mln ton węgla. Było to 4,3% więcej w porównaniu z 2022 r.

Przemysł potrzebuje energii i w czerwcu 2024 r. całkowita produkcja energii wyniosła 768,5 TWh. Było to o 3,9% więcej r/r, wynika z danych Narodowego Biura Statystycznego.  W I półroczu 2024 r. energetyka ChRL wyprodukowała 4 411,2 TWh i było to 6,2% więcej energii w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. W 2023 r. całkowita produkcja energii w Chinach wyniosła 8 855 TWh więcej o 6,1% w porównaniu z 2022 r.

Import ropy naftowej do Chin w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. wyniósł 275,5 mln ton, co oznacza spadek o 2,4% r/r  W 2023 r. Chiny importowały  564 mln ton ropy naftowej, co oznacza wzrost o 11,0% r/r.  Krajowa produkcja ropy naftowej w Chinach w I półroczu 2024 r. wyniosła 107 mln ton (+1,7% r/r)  W 2023 r.  z krajowych szybów naftowych  uzyskano  209 mln ton. Było to o 2,1% więcej ropy naftowej r/r.

W czerwcu 2024 r. Chiny importowały 3 mln ton produktów naftowych, mniej o 32,5% r/r, podaje Banchero Costa na podstawie danych chińskiej służby celnej.  W I półroczu  2024 r. import produktów wyniósł 25,3 mln ton i był wyższy o 12,1% r/r.   W czerwcu 2024 r. Chiny wyeksportowały 5,4 mln ton produktów naftowych, o 19,1% r/r.  

Eksport w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. wyniósł 30,1 mln ton i był wyższy o 3,8% r/r. Wzrost eksportu produktów z chińskich rafinerii, to również efekt uzależniania się krajów od produkcji petrochemicznej Chin. Oznacza to również zwiększoną pracę terminali paliwowych oraz statków do przewozu produktów o czym pisaliśmy tutaj >> https://www.gospodarkamorska.pl/produktowce-konie-robocze-na-rynku-transportu-produktow-petrochemicznych-79037

Całkowity import LNG do Chin w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. wyniósł 38,3 mln ton i był większy  o 13,8%  w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r.  Import LNG do Chin w 2023 r. wyniósł 72 mln ton. Popyt przemysłu chińskiego na LNG wzrósł o 12,6% r/r w porównaniu z 2022 r.

Chiny są jednym z najważniejszych graczy na rynku boksytu i tlenku glinu.  w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. gospodarka Chin importowała  77,5 mln ton boksytu i tlenku glinu. Było to więcej o 7,3% r/r.  Całkowity import tych surowców do Chin w 2023 r. wyniósł 142 mln ton i był o 12,7% wyższy  niż w 2022 r.

Przemysł napędza eksport 


Według danych Banku Światowego i Generalnej Administracji Celnej Chin, eksport produktów przemysłowych stanowi ponad 90% całkowitego eksportu Chin. A więc gospodarka Chin opiera się na całkiem odmiennej strukturze wymiany handlowej niż wiele państwa azjatyckich i południowej półkuli naszego Globu. Pisaliśmy o tym tutaj >> https://www.gospodarkamorska.pl/gospodarki-krajow-rozwijajacych-sie-na-morskich-szlakach-polska-wpisuje-sie-w-globalne-trendy-79943 

– W 2023 r. Chiny wyeksportowały produkty przemysłowe o wartości 23,51 bln RMB (około 3,68 bln USD), podczas gdy łączna wartość eksportowanych towarów wyniosła 23,77 bln RMB (około 3,71 bln USD) – informuje Arendse Huld na łamach „China Briefing”, przy czym produkty przemysłowe stanowiły 98% całości eksportu chińskiego.

 Ta informacja pokazuje niezależność gospodarki Chin od wyrobów przemysłowych innych państw i skalę zależności innych gospodarek od dostaw produktów przemysłowych z Państwa Środka. Przekonaliśmy się o tym w czasie pandemii Covid-19, gdy na tygodnie stawały całe branże. Wiele państw zlikwidowało własny przemysł i uzależnia się od dostaw wyrobów ze stalowni chińskich. 

Do zależności od wyrobów przemysłowych zaczyna dochodzić zależność niektórych gospodarek od produktów rafineryjnych. Przemysł chemiczny niektórych państw coraz bardziej uzależnia się od dostaw z Chin. Widać to śledząc rosnący popyt na produktowce i obserwując szlaki tych statków. 

Z przytoczonych wycinkowych danych widać wyraźnie, że wiodące gospodarki zależne są od sprawnych połączeń logistycznych, w których transport morski i porty morskie odgrywają istotną rolę. I jednocześnie mamy tu odpowiedź na pytanie: czy inwestować w modernizację portów i budowę terminali przeładunkowych? 

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.