Zakończono część prac w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej. Trwają testy i regulacja mechanizmów drugiego mostu obrotowego. Bliskie ukończenia jest też pogrążanie ścianek szczelnych sztucznej wyspy. Co jeszcze dzieje się na budowie Przekopu Mierzej Wiślanej?
Na Mierzei powstaje nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew
Wiślany do Elbląga. To odcinek o długości blisko 25 kilometrów, a na nim
szereg wyzwań inżyniersko-budowlanych. Część zadań w ramach pierwszego
etapu już została zrealizowana.
– Zakończono już zasypywanie
grodzy we wschodniej części portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, a w
zachodniej części nastąpi to lada moment. W obu częściach zakończono też
wbijanie stalowych ścianek szczelnych oraz zakładanie ściągów w części
zasadniczej – mówi Andrzej Małkiewicz, naczelnik wydziału realizacji
inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni. – Obecnie trwa wykonywanie
narzutu z kamienia łamanego i układanie betonowych bloków „x-block” i
„x-block plus”, które ochronią konstrukcję falochronów przed
niszczycielskim działaniem wezbrań sztormowych i rozproszą energię
falowania w awanporcie.
Przypomnijmy, budowa na Mierzei
Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie,
na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą
falochrony.
Ale to nie jedyne prace w tym rejonie. Cały czas
odbywa się również dostawa i montaż prefabrykatów muru oporowego.
Wykonywane jest podłoże i warstwa wyrównawcza z betonu.
Kanał i śluza w budowie
Nie
mniej dzieje się w rejonie budowanego kanału żeglugowego oraz śluzy.
Dzięki nim jednostki pływające będą mogły się dostać od strony Morza
Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego i na odwrót.
Właśnie
montowane jest wyposażenie hydrotechniczne. Zakończono też już budowę
oczepów nabrzeża w części południowej. Obecnie generalny wykonawca
pierwszego etapu, konsorcjum NDI/Besix, skupił się natomiast m. in. na
wykonywaniu oczepów nabrzeża w części północnej. Buduje też pochylnie
dla zwierząt. Co ważne, zarówno na części południowej, jak i północnej
po stronie zachodniej zamontowano już pachoły ścienne. Jak przekonuje
wykonawca, prace idą sprawnie, zgodnie z harmonogramem.
– W
samej śluzie trwa wykonywanie oczepów na ścianach, kieszeni bramy
północnej, budynku bloku napędowego bramy południowej i kanałów
obiegowych na bramie północnej – wylicza Jacek Szymański dyrektor
projektu z konsorcjum NDI/Besix – Montowane są również obrzeża kamienne
oraz szyny górne i boczne na bramie północnej, a także obrzeża stalowe
na bramie południowej. Poza tym scalana jest konstrukcja stalowa bramy
południowej w kieszeni południowej. Zamontowano też obrzeża kamienne na
bramie południowej.
Most Północny do testów i regulacji
Ważnymi
dla inwestycji obiektami są również dwa mosty obrotowe, otwierane
naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły
jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie
wstrzymywany. Pierwszy z mostów już latem został oddany do użytku.
Obecnie wykańczany jest Most Północny – ostatnio zamontowano wózki
jezdne, trwa montaż wspór rygli na podporach. Przeprowadzane są testy i
regulacje mechanizmów ruchomych mostu.
Oba obiekty są
identyczne w swojej konstrukcji i unikatowe w skali kraju, ponieważ są
jednymi z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Łączna
długość jednego to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju
wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton.
Perełką tej
inwestycji jest też powstająca na Zalewie Wiślanym (na wysokości
Przebrna) sztuczna wyspa, która docelowo będzie miała 181 hektarów. Ma
się stać rajem dla ptaków, które już ją odwiedzają.
Na
ukończeniu są tam prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Cały
czas odbywa się montaż ściągów i wykonywanie geotub. Trwają też roboty
czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Wykonywany jest narzut z
kamienia hydrotechnicznego.
Dalej też pracowicie
Przyszłe
miesiące zapowiadają się na pierwszym etapie inwestycji nie mniej
intensywnie. W planach są m. in. zakończenie zasypywania grodzy na
Falochronie Zachodnim, dalsze roboty w rejonie kanału i śluzy oraz na
sztucznej wyspie, a także wykończanie Mostu Północnego. Kontynuowane też
będą prace z branży elektrycznej, teletechnicznej i sanitarnej, np.
montaż złączy elektrycznych, szaf oświetleniowych i lokalnych
rozdzielnic Nadrzędnego Systemu Sterowania (w rejonie między mostami),
budowa sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych czy kanalizacji
deszczowej we wschodnim rejonie śluzy oraz wzdłuż nabrzeża postojowego.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji ma zakończyć się w 2022 roku.
Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej