W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym Promy Skat w skrócie
informują o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach,
którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu
m.in.: o nowym promie, który zbudowany został w stoczni Remontowa
Shipbuilding oraz dwóch wyjątkowych jednostkach, które powstaną dla
Stena Line w chińskiej stoczni.
Nowe połączenie promowe na Bałtyku
W
połowie września br. uruchomione zostanie nowe połączenie promowe na
Morzu Bałtyckim. Firma FRS (Förde Reederei Seetouristik) zapowiedziała
inaugurację szybkiego serwisu łączącego Sassnitz oraz Ystad. Niemiecki
przewoźnik zamierza w ten sposób wypełnić lukę, która powstała po
wycofaniu się firmy Stena Line z połączenia Sassnitz-Trelleborg. Dzięki
wykorzystaniu jednostki dużej prędkości (połączenie będzie wykonywał
katamaran Fjord Cat), czas przeprawy wyniesie zaledwie 2.5 godziny.
Będzie to najszybszy rejs wykonywany pomiędzy Niemcami a Szwecją.
Prom z gdańskiej stoczni dostarczony
Stocznia
Remontowa Shipbuilding z Gdańska dostarczyła norweskiej firmie Norled
nowy prom. Festøya to pierwsza z serii czterech jednostek, które
powstają dla tego operatora w polskich zakładach w ramach kontraktów
sygnowanych w 2018 r. Statek ma 114 metrów długości oraz 17 metrów
szerokości, a na pokład może przyjąć 296 pasażerów oraz 120 pojazdów
osobowych. Są to promy przyjazne środowisku. Na każdej z jednostek
zainstalowane zostaną napędy Diesel Electric Hybrid. Energia pochodzi z
akumulatorów, które ładowane są w czasie postoju ze znajdującej się na
lądzie sieci. Alternatywnie mogą korzystać z agregatów prądotwórczych,
które zasilane mają być paliwem typu bio-diesel. W najbliższych
tygodniach nowy prom trafi na trasę Festøya-Solavågen.
Norweski przewoźnik promowy zamawia kolejne jednostki
Firma
Boreal poinformowała właśnie o zamówieniu kolejnych pięciu nowych
promów. Będą to w pełni elektryczne statki. Każdy z nich będzie miał 35
metrów długości i przyjmie na pokład 350 pasażerów. Kontrakt zostanie
zrealizowany w tureckich zakładach Sefine Shipyard. Statki będą
wykorzystywane przez operatora do wykonywania połączeń z rejonie
Oslofjorden. Powinny one wejść do eksploatacji w listopadzie 2021 r. To
już kolejne w ostatnim czasie zamówienie złożone przez norweskiego
operatora. Przed kilkoma tygodniami Boreal zawarł kontrakt z Holland
Shipyards Group na budowę dwóch dwukierunkowych promów hybrydowych,
które będą służyły do obsługi połączeń Launes-Kvellandstrand oraz
Abelnes-Andabeløy.
Start budowy nowych promów E-Flexer dla Stena Line. Będą wyjątkowe
W
stoczni Weihai w Chinach na dobre rozpoczęła się budowa dwóch nowych
promów linii E-Flexer, które w niedalekiej przyszłości zasilą flotę
Stena Line. Jednostki, nad którymi rozpoczęto prace, będą się jednak
różnić od tego, do czego przyzwyczaiła nas linia nowoczesnych promów
powstających na zamówienie Stena RoRo (promy E-Flexer będą kursować w
barwach Stena Line, Brittany Ferries oraz DFDS, a dwie jednostki tej
klasy, Stena Estrid i Stena Edda pływają już na Morzu Irlandzkim). Dwa
promy, których budowę zainaugurowano, będą miały aż po 240 m długości
(pozostałe mają 214 metrów), a także dysponować będą 3600 m linii
ładunkowej (pozostałe mają 3100 m linii dla ładunków tocznych). Dzięki
większym rozmiarom będą mogły też przyjąć na pokład o 30 proc. więcej
pasażerów. Dłuższe E-Flexery mają zostać dostarczone w 2022 r.
Równocześnie będą to dwa ostatnie promy tej serii, które trafią do Stena
Line.
ForSea coraz bliżej zażegnania kryzysu związanego z bateriami
Firma
ForSea pochwaliła się, że jest bliska rozwiązania poważnego problemu,
związanego z korzystaniem z pakietów baterii zainstalowanych na
pokładach dwóch promów należących do armatora. Chodzi o jednostki Tycho
Brahe i Aurora. Kłopoty, jakie stwierdzono na tych statkach, zmusiły
przewoźnika do czasowej rezygnacji z wykonywania operacji z
wykorzystaniem baterii. Jak poinformowano, od miesięcy występował
problem z kontrolą zachowania baterii w czasie procesu ładowania oraz w
trakcie rejsów. To dlatego od listopada ub. r. promy pływały na trasie
Helsingør-Helsingborg z wykorzystaniem napędów diesla. „Wydaje nam się,
że od strony technicznej problem został już rozwiązany. To, czego nam
jeszcze brakuje, to zgoda władz na wykonywanie rejsów z pasażerami” -
powiedział Jens Ole Hansen z ForSea.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024