Poprawa sytuacji na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach zdaje się mocno działać na optymistyczne podejście inwestorów w zakresie pozyskiwania nowego tonażu. Czy jest to chwilowy wzrost, czy początek nowego trendu? Czy międzynarodowa sytuacja gospodarcza jest na tyle stabilna, aby pojawiały się tego typu działania? Przedstawione w niniejszej analizie dane mogą to potwierdzać. Jednakże, czy kolejne tygodnie i miesiące będą wyglądały podobnie?
W tygodniu 10 zanotowano 18 transakcji na łączną kwotę 319,45 mln USD. Zanotowano też 3 złomowania jednostek o łącznym DWT 222,997. W tym samym tygodniu zamówiono 4 nowe statki o łącznej nośności na poziomie 254 tys. ton.
Tydzień 11 to 16 transakcji używanymi masowcami o wartości prawie 380 mln USD. Zazłomowano jedną jednostkę o wielkości DWT 175,980. Jednocześnie doszło do zawarcia 9 transakcji na nowe budowy o wielkości DWT na poziomie 455 tys. oraz zainwestowanym kapitale 282 mln USD.
W tygodniu 12 doszło na rynku transakcji „secondhandami” do 22 sprzedaży na łączną kwotę około 350,150 mln USD. Zezłomowano również 1 stary masowiec o DWT około 171 tys. W tym samym tygodniu doszło do 4 nowych zamówień jednostek o łącznej nośności 290 tys. DWT i zainwestowanym kapitale 131 mln USD.
Tydzień 13 to odnotowane na rynku 22 transakcje używanymi masowcami na kwotę 513,7 mln USD. Doszło do 1 złomowania o DWT 28,572. Tydzień nie obfitował w dużą ilość nowych zamówień masowców, których było zaledwie 2 (420 tys. DWT, 128 mln USD).
W tygodniu 14 doszło do 16 transakcji używanymi moasowcami na łączną kwotę 203,4 mln USD. Było to jednak 27% mniej niż tydzień wcześniej. Nie było za to w tym okresie żadnych złomowań. Doszło jednak do pokaźnych zamówień jednostek nowych. Mowa tutaj o 22 nowych zamówieniach masowców o łącznym DWT na poziomie 1 mln 860 tys. i ulokowanym kapitale o wielkości około 1 mld 130 mln USD.
W tygodniu 10 nie odnotowano żadnych transakjci jednostkami używanymi. Były za to 2 złomowania jednostek o łącznym DWT 70,420. Doszło również do 3 nowych zamówień o łącznym DWT 288 tys. i zainwestowanym kapitale na poziomie 765 mln USD.
Tydzień 11 to brak transakcji jednostkami używanymi, 1 złomowanie (67,024 DWT) oraz 4 nowe zamówienia (252 tys. DWT, 659,28 mln USD).
W tygodniu 12 nie odnotowano żadnych transakcji gazowcami używanymi. Nie było też w tym okresie żadnych złomowń. Pojawiły się za to 2 nowe zamówienia (116 tys. DWT, 207 mln USD).
Tydzień 13, to 3 transakcje używanymi gazowcami o łącznej wartości 347 mln USD. Nie było w tym czasie żadnych złomowań, ani też nowych zamówień.
W tygodniu 14 na rynku jednostek używanych do przewozu gazów panowała cisza. Nie odnotowano też żadnych złomowań. Na rynku pojawiła się za to informacja o zakontraktowaniu 9 nowych jednostek o łącznym DWT 768 tys. i łącznym ulokowanym kapitale na poziomie około 1,5 mld USD.
Tydzień 10 to całkiem sporo, bo aż 22 transakcje jednostkami używanymi o wartości 393,5 mln USD. Nie odnotowano w tym czasie żadnych złomowań, ale pojawiło się za to 9 nowych zamówień (774 tys. DWT, 483,4 mln USD).
Tydzień 11 to pokaźne ilościowo aż 30 transakcji używanymi tankowcami o wartości około 301 mln USD. Nie było w tym okresie żadnych złomowań, ale pojawiły się za to 4 nowe zamówienia (300 tys. DWT, 200 mln USD).
W trakcie tygodnia 12 zaobserwowano na rynku 6 transakcji kupna – sprzedazy używanych masowców na łączną kwotę 153,9 mln USD. W tym samym czasie doszło do zawarcia transakcji na 3 złomowania tonażu o wielkości 130,8 tys. DWT. Pojawiło się też 9 nowych zamówień o wartości 619 mln USD i nośności 1,006,000 ton.
Tydzień 13, to 18 transakcji używanymi tankowcami na łączną kwotę 507,3 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań, za to pojawiło się na rynku 8 nowych zamówień tonażu o nośności 334 tys. ton i zainwestowanym kapitale 246 mln USD.
Tydzień 14 to sporo, bo aż 20 transakcji jednostkami używanymi o łącznej wartości 343,75 mln USD. Było to o 11% więcej niż tydzień wcześniej. W tym samym okresie na rynku nie odnotowano żadnych złomowań. Z kolei na rynku nowych budów odnotowano 5 nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 146,4 tys. a także zainwestowanym kapitale w wartości 67,5 mln USD.
Fot. Depositphotos
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024