Tunel pod Świną czeka na otwarcie, które nastąpi lada dzień. Wielu mieszkańców, jak i turystów zastanawia się, co stanie się z miejscowymi promami, które do tej pory transportowały ich do centrum miasta. Jak się okazuje, świnoujskie promy po otwarciu tunelu nadal będą funkcjonować, a ich kursy będą się odbywały regularnie. Przez tunel będzie można też przejechać autobusami.
W poniedziałek tunel pod Świną uzyskał podpis pod odbiorem straży pożarnej stwierdzający zgodność projektu z wykonaniem. Teraz decyzja w sprawie użytkowania trafi do wojewódzkiego nadzoru budowlanego.
Otwarcie tunelu wiąże się z szeregiem zmian w funkcjonowaniu miasta. Na początku lipca zostanie uruchomiona nowa linia autobusów, które będą przewozić pasażerów z centrum wyspy Uznam do centrum Świnoujścia na wyspie Wolin i Karsibór.
W rozmowie z Radiem Szczecin Paweł Szynkaruk, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich zapowiedział, że nie zabraknie tradycyjnych promów, które będą kursowały co pół godziny za dnia i raz na godzinę nocą. Pływać będzie też prom Karsibór na Przeprawie Centrum, który będzie przeznaczony do przewozu materiałów niebezpiecznych.
Dzięki tunelowi czas przemieszczenia się między wyspami ulegnie znacznemu skróceniu, jednak kierowcy muszą pamiętać o ograniczeniu prędkości do 50 km/h.
- Nie jest to tunel na sieci dróg ekspresowych, z tego powodu będą ograniczenia prędkości, będzie tu nadzór związany z odcinkowym pomiarem prędkości - dodaje Tomasz Kwieciński z GDDKiA w Szczecinie.
Inwestycja ta pochłonęła łącznie ponad 900 mln złotych.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
Przeprawa pod cieśniną Świny połączy wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024