Damen Engineering Gdańsk we współpracy z Napa i Bureau Veritas zatwierdził projekt klasowy statku na podstawie modelu 3D konstrukcji kadłuba.
Projekt konstrukcji kadłuba statku pogłębiarki Damen TSHD 1000 ( Trailing Suction Hopper Dredger) wykonany przy użyciu specjalistycznego oprogramowania NAPA otrzymał zatwierdzenie klasy od Bureau Veritas na podstawie modelu 3D.
Modelowanie 3D statku jest powszechnie używane na różnych etapach rozwijania projektów. Zróżnicowane modelowanie w 3D służy projektantom i inżynierom statków do wizualizacji geometrii kadłuba, obliczeń wytrzymałości i stateczności jednostki. Rysunek 2D wygenerowany z modelu 3D jest powszechnym i szeroko stosowanym nośnikiem informacji w procesie projektowania i produkcji statku.
W powszechnie przyjętym i funkcjonującym w branży procesie jest kilka kroków. Projektant pracuje przy użyciu modelu 3D, następnie przekłada to na rysunki 2D w celu uzyskania zatwierdzenia klasy jednostki. Po otrzymaniu informacji na rysunku 2D, towarzystwa klasyfikacyjne muszą wygenerować nowy model 3D w oparciu o przekazane rysunki 2D, aby przeprowadzić niezależne obliczenia i przedstawić swoją opinie na rysunkach 2D. Wreszcie w odpowiedzi na uwagi towarzystwa projektant musi przetłumaczyć rysunki 2D z powrotem na 3D, aby wprowadzić zmiany.
W nowym podejściu rysunki 2D zostały wyeliminowane z procesu. Stało się to możliwe dzięki wykorzystaniu w różnym neutralnego formatu OCX ( OCX: Opean Class eXchange).
Zastosowanie formatu OCX pozwoliło stronom zoptymalizować proces, aby zaoszczędzić czas, ale również usprawnić komunikacje i ułatwić współpracę między osobą projektującą a odpowiedzialną za zatwierdzenie konstrukcji kadłuba.
Narzędzie 3D, z którego korzysta Damen Engineering, dostarcza fińska firma NAPA. Z jej oprogramowania gdańskie biuro użytkuje już wiele lat, jednak zintegrowanie w narzędziu formatu OCX otworzyło możliwości wymiany danych w zupełnie nowej jakości.
Tradycyjny proces ogranicza kreatywność, spowalnia komunikację, zmusza do tworzenia duplikatów rysunków, co zwiększa ryzyko popełnia błędów.
Katarzyna Romantowska-Jaskólska, dyrektor zarządzająca Damen Engineering Gdańsk, powiedziała, że możliwość przeglądania i zatwierdzania tego samego modelu 3D przez wszystkich partnerów całkowicie zmienia reguły gry dla projektantów statków i towarzystw klasyfikacyjnych oraz dla interesariuszy wspomnianego procesu.
Dzisiaj przemysł stoczniowy wymaga innowacji. Bez wielostronnej współpracy między graczami w branży będzie trudno osiągnąć oczekiwany przełom w tradycyjnym podejściu na każdym etapie projektowania i budowy statku, nie wspominając o seriach statków.
NAPA wraz z konsorcjum firm wspierających rozwój formatu OCX, ma zamiar wprowadzić OCX do powszechnego użytku.
Damen Engineering Gdańsk zamierza stosować i rozwijać zatwierdzanie kolejnych jednostek tylko przy użyciu modelu 3D (3D Model Based Aproval proces), również we współpracy z towarzystwem klasyfikacyjnym DNV i innymi.
Należąca do holenderskiej grupy stoczniowej spółka Damen Engineering Gdańsk powstała w 2013 roku. Projektuje prototypy specjalistycznych jednostek pływających.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy