Przewozy towarów koleją muszą otrzymać pilne wsparcie, aby mogły na równych zasadach współistnieć z transportem drogowym - uważa prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) Ignacy Góra.
"Pilne wsparcie muszą otrzymać przede wszystkim przewozy towarów koleją, aby mogły na równych zasadach współistnieć z transportem drogowym" - stwierdził Ignacy Góra w opublikowanym w czwartek sprawozdaniu z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2023 r.
Jego zdaniem, aby wspierać potencjał kolejowego transportu rzeczy, warto sięgnąć po rozwiązania, które sprawdzają się w innych krajach. Są to np. dopłaty do transportu towarów koleją (tzw. rekompensata środowiskowa), wprowadzenie dodatkowych opłat od pojazdów ciężarowych w zależności od ich masy i przebytej odległości, wprowadzenie instrumentów i programów wsparcia transportu i przyspieszenia cyfryzacji.
"Zrównoważony rozwój naszego kraju nie będzie możliwy bez zapewnienia przyjaznego dla środowiska transportu. Żeby zwiększyć udział kolei w przewozach, konieczna jest intensyfikacja konkretnych działań, o co od lat postuluję wraz z interesariuszami tego rynku" - stwierdził cytowany w sprawozdaniu Góra.
Zdaniem prezesa UTK aktualna sytuacja na rynku przewozu towarów koleją w Polsce jest trudna, a czynniki, które wyhamowały wzrost w tych przewozach, to z jednej strony niepewna sytuacja geopolityczna związana z wojną w Ukrainie, a z drugiej – wzrost kosztów działalności, w szczególności cen energii trakcyjnej.
"Przed dużymi wzywaniami stanął też transport intermodalny, który jeszcze do 2021 r. notował trwający ponad dekadę trend wzrostu" - zwrócił uwagę szef UTK.
Przypomniał, że w 2023 r. mieliśmy do czynienia ze spadkami przewiezionej masy i wykonanej pracy przewozowej. Przewozy towarowe na poziomie 231,7 mln ton, to o 16,8 mln ton mniej ładunków na torach niż rok wcześniej. Trend spadkowy utrzymuje się od 20 lat.
pif/ pad/
Fot. Depositphotos
Dokonano warunkowego odbioru tymczasowego podprojektów w ramach inwestycji Polimery Police
Kanał Panamski świętuje ósmą rocznicę rozbudowy. Liczba dziennych tranzytów ma stale wzrastać
Konsolidacja w portach i na morskich szlakach. Polskie porty i terminale pod presją zmian
Trwa Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub [wideo]
Race For The Baltic: Katalog Najlepszych Praktyk - Ochrona Morza Bałtyckiego
Maersk uruchomił nowy magazyn w Danii