Spadki wydań paliw przez PERN, związane z pandemią koronawirusa były największe w kwietniu i wyniosły wtedy ponad 20% w porównaniu do planów, jednak od maja trwa proces odbudowy, poinformował ISBnews prezes PERN Igor Wasilewski.
"Idąc od końca łańcucha logistycznego, w marcu - zaczęły się spadki sprzedaży paliw na stacjach. Z naszej perspektywy, apogeum kryzysu związanego z koronawirusem przypadło na kwiecień, a od maja trwa systematyczna odbudowa" - powiedział Wasilewski w rozmowie z ISBnews.
"Jeśli chodzi o dostawy ropy, to rafinerie nie zmniejszyły poboru surowca z rurociągu, natomiast zmniejszyły zakupy realizowane drogą morską" - wyjaśnił.
"Relatywnie najtrudniejsza sytuacja panowała na rynku importu gotowych paliw drogą morską. Jednakże po znaczącym, kwietniowym zmniejszeniu dostaw tą drogą, już w czerwcu zanotowaliśmy duże zapotrzebowanie na obsługę tankowców i wydania paliw w głąb kraju poprzez bazę paliw w Dębogórzu" - dodał.
W Grupie PERN relatywnie najbardziej ucierpiał Naftoport, którego przychody w pierwszym półroczu 2020 roku zmniejszyły się o niemal jedną piątą względem planu na 2020 rok.
"W okresie styczeń-czerwiec 2020 r. przeładunki ropy naftowej w Naftoporcie wyniosły około 5,3 mln ton, w porównaniu do 8,3 mln ton rok wcześniej. W efekcie przychody spółki z łącznych przeładunków spadły o ponad 15%" - powiedział prezes.
Jak wyjaśnił szef PERN, rok temu Naftoport skorzystał na tzw. kryzysie chlorkowym, gdy przez 46 dni, głównie w II kwartale roku, ropa ze Wschodu nie płynęła rurociągiem "Przyjaźń" i całość dostaw w tym okresie musiała być realizowana drogą morską.
"Jednak nawet bez tych dodatkowych wolumenów z powodu kryzysu chlorkowego, ubiegłoroczne przeładunki ropy w Naftoporcie i tak byłyby znacząco wyższe niż w tym roku" - podsumował prezes.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Przychody spółki wyniosły 1,35 mld zł w 2019 roku.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024