pc
Prezydent Filipin Rodrigo Duterte oświadczył w czwartek, że budowanie przez Chiny sztucznych wysp na Morzu Południowochińskim nie jest poważnym problemem, a gdyby jednak było, Stany Zjednoczone powinny to powstrzymać.
Filipiński prezydent nie widzi powodu, by pilnie podnieść w relacjach z Pekinem kwestię lipcowego orzeczenia Stałego Trybunału Arbitrażowego w Hadze, który odrzucił większość chińskich roszczeń do tego akwenu. W wywiadzie dla CNN Philippines Duterte zapowiedział jednak, że zrobi to podczas swojej kadencji, ponieważ kwestii tej nie można pominąć.
O sztucznych wyspach powiedział m.in.: „Gdyby to był naprawdę poważny problem, Stany Zjednoczone powinny objąć przywództwo i powstrzymać to”.
W ramach rozpatrywania pozwu złożonego przez Filipiny, Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze uznał za bezzasadne roszczenia Chin do traktowania znacznej części Morza Południowochińskiego jako ich własnej strefy ekonomicznej.
W orzeczeniu Trybunału wskazano, że Chiny naruszyły tradycyjne filipińskie prawa połowowe w rejonie mielizny Scarborough Shoal oraz pogwałciły suwerenne prawa Filipin poprzez eksplorację złóż ropy i gazu na ławicy Reed Bank. Obie wspomniane formacje fizjograficzne wchodzą w skład archipelagu Spratly, do którego różnych części zgłaszają także roszczenia Wietnam, Malezja i Brunei.
Chiński rząd, który rości sobie prawa do około 85 proc. obszaru Morza Południowochińskiego, odrzucił orzeczenie trybunału.
Chińskie roszczenia doprowadziły też do sporu terytorialnego z Wietnamem, Malezją, Tajwanem i Brunei. Przez Morze Południowochińskie prowadzą ważne szlaki żeglugowe. Ocenia się, że wartość transportowanych nimi towarów sięga 5 bln dolarów rocznie. W ostatnich latach Chiny rozpoczęły intensywne prace przy sztucznym powiększaniu powierzchni wysp wchodzących w skład archipelagu Spratly. Waszyngton kwestionuje roszczenia Pekinu do tego akwenu.
Rola kobiet w sportach, w tym wodnych, ma wzrosnąć. Ministerstwo Sportu i Turystyki szykuje ważne zmiany
Zmiany w wydawaniu dyplomów ukraińskim marynarzom. Zlikwidowano Inspektorat Szkolenia i Certyfikacji
Niemieckie prawo przewiduje wysokie kary za opóźnienia w przewozie
V Polsko-Katarskie Forum Nowych Technologii. Zawarto porozumienie o współdziałaniu w branży stoczniowej
Ceny transportu morskiego mocno rosną. Czy czekają nas podwyżki w sklepach?
Protest w Świnoujściu. Mieszkańcy zablokowali wjazd do tunelu