W nocy z 21 na 22 lipca pojawił się ogień na stojącym w porcie okręcie Marynarki Wojennej Indii, INS Brahmaputra (F31). Mimo powstrzymania rozprzestrzeniania się pożaru oraz ewakuacji załogi doszło do wywrócenia się jednostki z powodu nadmiaru wody, jaka znalazła się wewnątrz kadłuba. Teraz nie wiadomo, czy wróci ona jeszcze do służby.
Jak dotąd nie są znane przyczyny pojawienia się ognia, który ogarnął centralną część okrętu. W trakcie incydentu znajdował się on w remoncie (w planach znajdowała się m.in. modernizacja napędu) w stoczni Naval Dockyard w Mumbaju. Stąd można podejrzewać niewłaściwe zabezpieczenie instalacji elektrycznej oraz jej zwarcie. Władze podają, że nie został odnaleziony jeden z członków załogi. Mimo zalania okrętu istnieje wciąż nadzieja, że odnajdzie się żywy. Na temat incydentu dowództwo naczelne sił morskich poinformowało już resort obrony.
INS Brahmaputra jest pierwszym okrętem z serii o tej samej nazwie, na którą składają się trzy fregaty. Kolejne to INS Betwa (F39) oraz INS Beas (F37). Do służby były wcielane w latach 2000-2005. Z racji na lata służby i wyeksploatowanie miały zostać poddane gruntownej modernizacji, aby wydłużyć ich zdolność do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem. Feralna jednostka ma 126,4 metra długości i 3 850 ton wyporności. Załoga liczy do 450 oficerów i marynarzy oraz personelu lotniczego. W przeszłości brała udział regularnie w dalekich rejsach, odwiedzając m.in. w 2009 roku brytyjski port w Portsmouth.
WHAT COULD HAVE GONE WRONG IN THE CASE OF INS BRAHMAPUTRA?
— Ashok Bijalwan अशोक बिजल्वाण 🇮🇳 (@AshTheWiz) July 22, 2024
(A FIRE FIGHTING AND DAMAGE CONTROL SPECIALIST’S PERSPECTIVE)
The Indian Navy has ordered a Board of Inquiry to investigate the cause of INS Brahmaputra capsizing in harbour. It will be an arduous effort and will take… pic.twitter.com/yN2xk7gVrk
SHOCKING VISUALS 🚨🚨
— Manu🇮🇳🇮🇳 (@mshahi0024) July 23, 2024
■INS Brahmaputra,Indian Active War Ship Sinking in peace time is big big blow for Indian Navy.
■This is 3rd loss of major Indian naval asset at Mumbai Naval Dockyard in last 11 years.
▪︎2013-INS SindhuRakshak
▪︎2016-INS betwa
Who is accountable? pic.twitter.com/ulqSi2zLAo
Aktualnie fregata wciąż pozostaje wywrócona. Jeszcze nie podjęto prac związanych z podniesieniem okrętu z wody oraz zbadaniem przyczyn
wypadku. W momencie przewrócenia się miał uderzyć antenomasztem o
nabrzeże, co doprowadziło do jego znacznych uszkodzeń. Nieznany jest także
stan wyposażenia wewnątrz jednostki, której mogły zaszkodzić zarówno woda
użyta do gaszenia pożaru, jak i znajdująca się w basenie portowym.
Okręty
typu Brahmaputra nie należą do szczęśliwych. Podobny wypadek związany z
przewróceniem się na bok zaliczył w trakcie pobytu w stoczni w grudniu
2016 roku INS Betwa. W wyniku tego zdarzenia doszło do znacznych
uszkodzeń antenomasztu i przedniej części kadłuba. Ponadto zginęło dwóch
członków załogi a 15 innych zostało rannych. Ponad rok zajęły naprawy i
prace związane z przywróceniem gotowości bojowej. Oprócz tego
jednostkom tym zdarzały się incydenty związane z wypadkami z udziałem
członków załogi oraz zderzenia z innymi obiektami na wodzie, co wiązało
się także z remontami. Wcześniej, w 2013 roku doszło do zatopienia
okrętu podwodnego typu Kilo, INS Sindhurakshak, na którym doszło do
eksplozji amunicji. W wyniku tego zginęło 11 członków załogi. Wielu komentatorów z Indii wskazuje na dużą ich zdaniem częstotliwość poważnych wypadków okrętów (trzy w ciągu 11 lat), stąd krytykują niedostateczne zapewnienie bezpieczeństwa podczas służby na okrętach.
Marynarze biorą sprawy w swoje ręce? Ukraińcy odpierają atak drona Huti na statek
Siły morskie Holandii wdrażają innowacyjny bezzałogowiec do działań morskich
Tajwan. Tajfun wymusił odwołanie ćwiczeń sił powietrznych w ramach manewrów Han Kuang
Iran oraz Rosja zacieśniają relacje organizując ćwiczenia na Morzu Kaspijskim
Turystyczny statek w ogniu. 110 osób na pokładzie [WIDEO]
Wybuch na łodzi migrantów z Haiti: przyczyną rytuał voodoo?