ew/ZMPSiŚ
Aby towary znalazły się na statku, bądź z niego trafiły do odbiorcy na lądzie muszą być do portu dostarczone, bądź z niego wywiezione. W zespole portów Szczecin-Świnoujście transport zaplecza odbywa się głównie koleją i samochodami.
W 2018 r. oba te środki transportu miały po 45 procent udziału w przewozach ogółem transportu zaplecza. Na tę wartość z pewnością wpłynęły towary, które były głównie transportowane, tj. węgiel i ruda. Znaczący, bo 7-procentowy udział mają też rurociągi, z wykorzystaniem, których odbywa się przesył gazu z terminalu LNG w Świnoujściu. Pozostałe 3 procent przypada na transport śródlądowy.
Porównując te dane z wcześniejszym 2017 rokiem widać różnicę. W minionych latach zdecydowanym liderem w przewozach towarów był mianowicie transport kołowy, przypadało nań ponad 60 procent ogółu wymiany towarowej, przy 35-procentowym udziale transportu kolejowego. Widać zatem, że struktura towarowa za ub. rok, gdzie liderem były węgiel i ruda zwiększyły znacząco udział transportu kolejowego.
Warto zaznaczyć, że zespół portów Szczecin-Świnoujście, jako jedyny w kraju ma dostęp do niemal wszystkich gałęzi transportu, tj. morskiego, kołowego i kolejowego, oraz śródlądowego (gdzie ładunki mogą być transportowane barkami do krajów Europy Zachodniej) oraz przesyłowego (rurociągami do krajowej sieci gazowej oraz naszych południowych sąsiadów).
Monika Woźniak-Lewandowska
Grecka żegluga i porty na ekologicznym kursie. Żegluga będzie płacić około 420 milionów euro rocznie
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości