W dniu 28 listopada 2019 r. odbyło się seminarium podczas którego eksperci podsumowali projekt badawczy w zakresie poprawy żeglowności rzeki Odry realizowany przez Politechnikę Wrocławską pod patronatem MGMiŻŚ.
Przedstawiono na nim pełen zakres prac koniecznych do osiągnięcia międzynarodowych parametrów żeglugowych na odcinku Odrzańskiej Drogi Wodnej od Kędzierzyna-Koźla do Brzegu Dolnego. Projekt badawczy objął koncepcję techniczną w zakresie modernizacji 24 stopni wodnych i miał na celu znalezienie rozwiązań dostosowujących szlaki żeglowne do klasy drogi wodnej Va. W projekcie uwzględniono także parametry wskazane w ratyfikowanym przez Polskę w 2017 r.w Europejskim Porozumieniu w sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym (AGN).
Projekt badawczy poprawiający żeglowność rzeki Odry został zrealizowany przez Politechnikę Wrocławską na zlecenie Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA. Był to podmiot odpowiedzialny za opracowanie analiz technicznych na potrzeby przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej projektu Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej.
W spotkaniu wzięli udział m.in. przedstawiciele MGMiŻŚ, Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście SA, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, a także przedstawiciele Polskiej Żeglugi Morskiej, Grupy Azoty z Zakładów Chemicznych „Police” S.A. oraz Zakładów Azotowych Kędzierzyn S.A.
Podczas seminarium omówiono również Wstępną Koncepcję Przestrzenno-Techniczną dla Odry swobodnie płynącej, której zakończenie planowane jest w II kwartale 2020 roku.