pc
PE poparł w środę nowelizację rozporządzenia w sprawie funduszu Łącząc Europę, która zakłada wpisanie trasy Via Carpatia na unijną listę inwestycji priorytetowych. "To wielki dzień dla szlaku Via Carpatia" – powiedział PAP w Strasburgu europoseł Tomasz Poręba (PiS).
Wcześniej porozumienie w tej sprawie zostało osiągnięte w drodze trójstronnych negocjacji pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą UE i Komisją Europejską.
"To zagwarantuje finansowanie tej strategicznej dla Polski i Europy drogi na jej transgranicznych odcinkach, jak np. Rzeszów-Barwinek, ze środków unijnych. To wielki dzień dla szlaku Via Carpatia" – powiedział PAP Poręba.
W ten sposób Unia Europejska oficjalnie uznała znaczenie tego międzynarodowego korytarza transportowego i wyraziła zgodę na wpisanie wszystkich odcinków transgranicznych na trasie od Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, aż do Rumunii, wraz z odcinkami transgranicznymi z Białorusią i Ukrainą, w poczet projektów finansowanych w ramach funduszu Łącząc Europę. W ramach tego instrumentu realizowane będą najważniejsze europejskie inwestycje transportowe w latach 2021-2027. Uwzględnienie Via Carpatia w finansowym instrumencie UE gwarantuje środki dla projektu.
Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.
"Dla mnie osobiście to przełomowy dzień w wieloletnich staraniach o ten szlak, jakie podejmowałem w ostatnich latach w Brukseli. Trzy lata temu Parlament Europejski zdecydowaną większością przyjął moje sprawozdanie poświęcone dostępności komunikacyjnej Europy Środkowo-Wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem szlaku Via Carpatia. Dziś zagwarantowano finansowanie transgranicznych odcinków ze środków UE w ramach funduszu Łącząc Europę. Jestem szczęśliwy" – podkreślił Poręba.
Europoseł PiS zaznaczył, że dzisiejsze głosowanie i decyzja PE oznaczają nakreślenie pełnej koncepcji budowy i finansowania szlaku Via Carpatia, co otwiera drogę do dalszych negocjacji i wpisania go na całej jej długości do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).
Jak dodał, "działania podejmowane zarówno w Brukseli, jak i w Polsce przez rząd i przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości sprawiają, że budowa Via Carpatia staje się faktem".
Europoseł powiedział też dziennikarzom w PE w Strasburgu, że jest to też wielki dzień dla wschodniej Polski i Podkarpacia. "Dzisiejsza decyzja potwierdza, iż Via Carpatia na tych transgranicznych odcinkach będzie finansowana z funduszy europejskich. To oznacza, że tego projektu transportowego, tak niezwykle ważnego, strategicznego z punktu widzenia nie tylko Polski ale i całej Europy, mam nadzieję już nic nie zatrzyma" - podsumował.
Państwa popierające budowę via Carpatii podpisały w środę w Łańcucie (Podkarpackie) wspólny wniosek do Komisji Europejskiej o wpisanie tego szlaku do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Wniosek został podpisany na zakończenie odbywającej się w Łańcucie konferencji "Korzyści dla regionów wynikające z wdrożenia trasy via Carpatia". Uczestniczyli w niej przedstawiciele Polski, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji, Ukrainy, Węgier, a także Komisji Europejskiej.
"Wnosimy o uznanie szlaków via Carpatia jako szlaku bazowego sieci komunikacyjnej Unii Europejskiej" – powiedział podczas konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W trakcie konferencji prasowej Adamczyk poinformował, że grupa krajów zainteresowanych powstaniem via Carpatia w środę poszerzyła się o dwa kolejne: Białoruś i Chorwację.
Idea utworzenia szlaku via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
MET Group zabezpiecza długoterminowe źródło amerykańskiego LNG od Shell
Naprawa uszkodzonej przez Rosjan Dnieprzańskiej Elektrowni Wodnej ma potrwać trzy lata
Prokuratura wszczęła śledztwo po pożarze magazynu w Nowym Porcie
W Bułgarii zakończyło się międzynarodowe ćwiczenie pk. "Breeze 2024". Brali w nim udział polscy marynarze
Ostatni rosyjski okręt miał opuścić port w Sewastopolu. Ukraina ogłasza kolejny sukces w wojnie
Dzień Dostawcy MFW Bałtyk 2 i 3 już we wrześniu