PMK
Fińska firma technologiczna Wärtsilä, szwedzka firma promowa Stena Line i kanadyjski dostawca metanolu Methanex Corporation świętowały pięć lat udanej eksploatacji napędzanego metanolem promu Stena Germanica.
Jak wyjaśniono, jest to pierwszy statek na świecie zasilany metanolem jako paliwem morskim, co stanowi znaczący kamień milowy w dalszym dążeniu do bardziej zrównoważonej przyszłości żeglugi handlowej.
Na początku 2015 roku Stena Germanica została przystosowana do pracy na paliwie metanolowym w polskiej Stoczni Remontowa. 240-metrowy prom o ładowności 1500 pasażerów i 300 samochodów został doposażony w jedyne w swoim rodzaju elastyczny 4-suwowy silnik Wärtsilä, który może być zasilany metanolem lub tradycyjnymi paliwami okrętowymi.
Prom rozpoczął pierwsze na świecie rejsy na metanolu między Göteborgiem w Szwecji a Kilonią w Niemczech pod koniec marca 2015 roku.
- Zastosowanie metanolu jako paliwa morskiego prawdopodobnie wzrośnie w przyszłości, a wysoka jakość, niezawodność i inteligentne technologie są niezbędne do sukcesu- powiedział Toni Stojcevski, dyrektor generalny ds. sprzedaży i rozwoju w Wärtsilä Marine.
W ramach programu mającego na celu zapewnienie opłacalnych paliw ekologicznych Wärtsilä kontynuuje inwestycje w rozwój paliw opartych na metanolu, a planowane są dalsze prace rozwojowe i procedury testowe.
Od 1 stycznia 2020 roku Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) na całym świecie wprowadziła ograniczenia emisji tlenku siarki (SOx). Jako paliwo morskie metanol jest zgodny z tymi przepisami, gdyż redukuję emisję tlenków siarki o około 99 procent. Metanol jest już dobrze pozycjonowany na całym świecie jako paliwo morskie, ponieważ jest dostępny w ponad 88 ze 100 największych portów świata.
- Dzięki takim projektom udowodniono, że metanol jest bezpiecznym, niezawodnym i opłacalnym paliwem morskim, a my wciąż odkrywamy innowacyjne postępy technologiczne, które optymalizują wydajność tego paliwa, ponieważ rynek statków napędzanych metanolem stale rośnie - powiedział Stuart McCall, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Methanex.
Metanol oferuje również wyraźną ścieżkę do osiągnięcia przyszłych celów w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla w 2030 i 2050 roku.
Konwersja Stena Germanica była wynikiem współpracy Methanex Corporation, Stena Line, Wärtsilä, portu w Göteborgu i portu w Kilonii. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską, a klasyfikację konwersji na metanol przeprowadziło Lloyd’s Register.
W ciągu pięciu lat od premiery Stena Germanica rynek statków napędzanych metanolem stale się rozwija. Methanex Corporation, poprzez spółkę całkowicie zależną, Waterfront Shipping, obsługuje największą na świecie flotę tankowców oceanicznych z jedenastoma statkami. Co więcej, Stena Bulk ogłosiła niedawno joint venture z Proman Shipping, aby zbudować dwa statki napędzane metanolem, których dostawa planowana jest na początek 2022 roku.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych