PMK
Pierwszy na świecie lodołamacz zasilany LNG, Polaris, przeprowadził debutanckie bunkrowanie w fińskim Tornio, gdzie znajduje się największy w Skandynawii terminal gazu skroplonego.
Bunkrowanie miało miejsce w sobotę 2 lutego w lodowatym porcie Röyttä. Lodołamacz Polaris dołączył do floty fińskiego operatora lodołamaczy, Arctia Ltd., we wrześniu 2016 r. Dzięki zastosowaniu paliwa LNG Polaris jest jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska lodołamaczy na świecie.
Polaris rozpoczął swoją prace dla Fińskiego Departamentu Transportu w listopadzie 2016 roku. Jego zadaniem jest łamanie lodu, wspieranie innych statków oraz pomaganie w walce z wyciekami ropy do morza.
Statek oprócz LNG może być także napędzany niskosiarkowym paliwem diesla. Oczywiście jednostka dzięki temu spełnia wszelkie regulacje morskie, w tym standardy emisji IMO oraz dyrektywę siarkową.
Jednostka jest wyposażona w 3 pędniki typu Apizod co pozwala jej łamać lód o grubości 1,8 metrów przy prędkości 3,5 węzłów. Polaris może w każdych warunkach działać na terenie Bałtyku.
Dane techniczne
IB Polaris
Rok budowy: 2016
Stocznia: Arctech Helsinki Shipyard
Ice class: PC4
Długość: 110 m
Szerokość: 24 m
Zanurzenie: 8 m
Główne silniki: Wärtsilä 2x 6000 kW, 2x 4500 kW, 1x 1280 kW, Dual fuel
Zbiorniki LNG: 2 x 400 m³
Prędkość: 17 węzłów
Prędkość przy 1,2-metrowym lodzie: 6 węzłów
Załoga: 16 osób
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych