ew
W związku z zapowiadaną na styczeń 2020 r. blokadą morskich portów strategicznych położonych na polskim wybrzeżu, Rada Interesantów Portu Gdańsk zabrała głos. Publikujemy pełną treść oświadczenia, które otrzymaliśmy.
"Jako podmiot utworzony przez przedsiębiorców operujących na obszarze Portu Gdańsk, czujemy się zobligowani do zabrania głosu w związku z zapowiedziami blokowania, przez Armatorów Morskich Jednostek Wędkarskich, portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej, do których to należy Port Gdańsk.
Jesteśmy świadomi, że zakaz połowu dorsza nałożony przez Unię Europejską we wschodniej części Morza Bałtyckiego ma niebagatelny wpływ na sytuację podmiotów oferujących morskie rejsy wędkarskie. Rozumiemy także korzyści płynące z utrzymywania tego rodzaju oferty na polskim wybrzeżu, a w związku z tym determinację podmiotów trudniących się tą działalnością.
Niemniej zapowiadana blokada, w razie zrealizowania zapowiedzi, będzie miała daleko idące konsekwencje, w tym finansowe, których rozmiarów na dzień dzisiejszy nie da się przewidzieć.
Abstrahując od kwestii bezpieczeństwa energetycznego kraju, w tym zachowania ciągłości pracy polskich rafinerii, jakakolwiek ingerencja w funkcjonowanie podmiotów operujących na terenie Portu Gdańsk, w tym w szczególności poprzez blokowanie/opóźnianie statków wpływających czy wypływających z Portu Gdańsk, powodowała będzie wielkomilionowe straty zarówno po stronie operatorów jak i wszystkich innych podmiotów powiązanych łańcuchem dostaw oraz ostatecznych odbiorów, nie mówiąc już o długofalowych skutkach w postaci utraty zaufania kontrahentów do polskich portów morskich. Byliśmy już w Polsce świadkami sytuacji, w których opóźnienie dostaw było przyczyną upadłości zakładów produkcyjnych bądź usługowych.
W związku z powyższym informujemy, że w przypadku przystąpienia do zapowiadanej blokady, podmioty operujące bezpośrednio na terenie Portu Gdańsk, zmuszone będą wystąpić bezpośrednio do organizatorów i uczestników tych działań z roszczeniami odszkodawawczymi mającymi na celu uzyskanie pełnej rekompensaty szkód wynikających z ograniczania lub utrudniania operatorom prowadzenia działalności na terenie Portu".
Jerzy Klimczak, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdańsk
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych