PMK
Nowy wycieczkowiec ekspedycyjny z napędem hybrydowym na baterie zakończył próby morskie. Mowa o jednostce MS Fridtjof Nansen, w której budowie udział brała gdańska stocznia Montex Shipyard.
Wybudowany dla armatora MS Fridtjof Nansen jest wyposażony w zestaw dużych akumulatorów, a wraz z siostrzanym statkiem MS Roaldem Amundsenem są pierwszymi na świecie wycieczkowcami z napędem hybrydowym.
Statek ma zostać dostarczony do końca 2019 roku, na długo przed swoją pierwszą inauguracyjną podróżą z Hamburga na wybrzeże Norwegii.
Jak mówił Daniel Skjeldam, dyrektor generalny Hurtigruten: "Podczas gdy silniki pracują głównie na morskim oleju napędowym, zestaw akumulatorów statku pozwala na pracę wyłącznie na akumulatorach przez około 45 do 60 minut w idealnych warunkach".
Jednostka została wyposażona w rewolucyjny, zasilany bateryjnie hybrydowy układ napędowy. Montex Shipyard odegrał istotną rolę w tym projekcie, wykonał bowiem dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową statku.
Firma Hurtigruten szacuje, że zestaw akumulatorów zmniejszy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o około 20 procent w porównaniu z sytuacją, w której statek używałby tylko zwykłego morskiego oleju napędowego.
Firma, która operuje liniami wycieczkowymi wzdłuż fiordów kraju i do Arktyki, zainspirowana została norweską flotą promów hybrydowych, a także rosnącą flotą samochodów elektrycznych. Technologia baterii do napędu statków znajduje się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, ponieważ niewiele portów zapewnia stacje do ładowania.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych